dc.contributor.advisor | Wilfinger, Rolf | |
dc.contributor.author | Keskinen, Taija | |
dc.date.accessioned | 2018-05-21T11:55:33Z | |
dc.date.available | 2018-05-21T11:55:33Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58051 | |
dc.description.abstract | Kielten osaamisen merkitys on kasvanut globaalistuvassa maailmassa, jonka myötä kielten opetus on entistäkin tärkeämpää. Jokainen tekee oppiessaan virheitä, mutta silti niitä pidetään epämiellyttävinä ja niitä pyritään jopa välttämään mahdollisimman paljon. Virheet ovat tärkeä osa kaikenlaista oppimista ja ne tulisi hyväksyä välttämättömänä osana oppimista, myös kielten oppimisessa. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkin kahdeksan lukiolaisen saksan kielellä kirjoittamien kirjoitelmien sanajärjestysvirheitä.
Aineistona tutkielmassa käytettiin kahdeksan eri lukiolaisen saksan kielellä kirjoittamia kirjoitelmia. Aiheina kirjoitelmille oli kaksi eri vaihtoehtoa, Finnland ist das beste Land in der Welt ja Das ist mein Leben. Tutkielmassa käydään pikaisesti läpi kaikki aineistossa esiin tulleet virheet, mutta varsinaisessa analyysissa huomio keskittyy sanajärjestysvirheisiin. Analyysissa erotellaan päälauseissa ja sivulauseissa tapahtuneet virheet. Eniten virheitä tuli esille päälauseissa, vaikka oletuksena oli, että sivulauseessa niitä tulisi enemmän esille. Aineistoa tarkastellessa on kuitenkin huomioitavaa, että päälauseita oli kirjoitelmissa käytetty paljon enemmän kuin sivulauseita. Kaikissa kirjoitelmissa ei kuitenkaan ilmennyt sanajärjestysvirheitä, mutta kyseisissä kirjoitelmissa käytetty kieli oli verrattain helpompaa muihin kirjoitelmiin verrattuna.
Saksan kielen sanajärjestys on Suomen kielen sanajärjestykseen verrattuna paljon vaikeampaa ja tarkempaa. Tämän vuoksi sanajärjestysvirheet ovat yleisiä suomenkielisten oppijoiden saksankielisissä kirjoitelmissa. Useimmiten näiden virheiden takana onkin vielä se, että sanajärjestyssääntöjä ei ole vielä kunnolla sisäistetty. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | de | |
dc.subject.other | Saksa | |
dc.subject.other | virheanalyysi | |
dc.title | „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805212699 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | virheet | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |