” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maahanmuutto, kehittyneet tiedonkulun ja matkustuksen keinot, sekä lisääntynyt kansainvälisyys työelämässä ovat tuoneet monikulttuurisuuden osaksi arkipäivää myös Suomessa. Monikulttuurisuuden lisääntyminen näkyy myös koulu- ja korkeakoulumaailmassa, mikä tuo opettajille ja heidän ammattitaidolleen uudenlaisia haasteita. Vaikka monikulttuuristen ryhmien opettamista on tutkittu aikaisemmin peruskoulukontekstissa, korkeakoulukontekstiin sijoittuva tutkimus on vähäisempää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää korkeakoulujen englannin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia ko. ryhmien opettamisesta.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavat ovat kolme suomalaisissa korkeakouluissa englanninopettajana työskentelevää henkilöä, joista kaksi on syntyperäisiä suomalaisia ja yksi syntyperältään ja kulttuuritaustaltaan pohjoisamerikkalainen. Haastattelumateriaali analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä, joka toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat monikulttuuristen ryhmien opettamisen olevan opettajien kokemuksen mukaan sekä palkitsevaa että haastavaa. Toisin kuin aiemmassa tutkimuksessa, haastateltavien mainitsemat haasteet eivät kuitenkaan liity opettajan omaan jaksamiseen tai resurssien ja koulutuksen puutteeseen, vaan suurimmalta osin opiskelijoiden kielitaitotason eroihin. Erot nykyisen ja aikaisemman tutkimuksen tulosten välillä liittynevät peruskoulu- ja korkeakouluopetuksen välisiin eroihin niin opetuksen luonteen kuin opiskelijoiden iänkin suhteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
Suutari, Hanna (2010)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut viimeisten kahden vuosikymmenen aikana merkittävästi. Tämä on vaikuttanut myös suomalaisten koulujen väestörakenteeseen ja sitä kautta opettajien työhön. Tämän tutkielman ... -
Using recorded audio feedback in multi-cultural higher e-education : How do academics experience? A thematic network analysis
Heimbürger, Anneli; Keto, Harri; Turunen, Jari (IOS Press, 2020)The aim of our study is to shed light on how academics experience using recorded audio feedback (RAF) as a feedback method in multi-cultural higher e-Education context. We adopted a qualitative content analysis approach, applying ... -
Finding culture in culturally responsive education : constructing meanings about culture in a multicultural group setting and exploring the significance of English with immigrant adult learners
Salmu, Pihla (2020)Kulttuurisesti responsiivinen pedagogiikka pyrkii parantamaan vähemmistöryhmistä tulevien opiskelijoiden opintomenestystä tekemällä oppimistilanteesta sopivamman kaikille. Tätä pedagogista suuntausta on kuitenkin useimmiten ... -
Exploring the conditions of English language education through the experience of Eritrean Sophomore English language learners and teachers
Tewelde, Mussie; Moate, Josephine; Posti-Ahokas, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2023)This study addresses the little studied context of English language education in Eritrea. Despite the teaching of English as a subject and the forward-looking mother tongue policy implemented in Eritrean elementary education, ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.