Students' Perceptions of Co-Teaching in the Inclusive Classroom
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
To inform inclusive educational practice, it is important to consider the experiences of inclusive classroom students. The current study aimed to examine student perceptions of co-teaching practices in inclusive classrooms. In addition to general student attitudes towards co-teaching, the study focused on academic achievement, teacher availability, learning environment and co-teachers’ collaborative relationship as perceived by students in co-taught classrooms.
Quantitative survey research was conducted in two lower secondary schools in Central Finland. A questionnaire consisting of multiple Likert scales was answered by 226 students with varying experiences of co-teaching. In addition to student perceptions, data on school motivation, academic achievement and received support for learning and schooling was collected.
Overall, students’ perceptions of co-teaching were positive. Co-teaching did not affect students’ academic self-concept. Students did not perceive increased involvement, cooperation nor equity in co-taught settings. Teacher availability was also perceived to be similar in co-taught and non-co-taught classrooms. Co-teachers’ collaborative relationships were perceived as functional and equitable.
In the context of the study, co-teaching can be considered as effective as traditional teaching methods. Results seem to indicate that co-teachers may not be providing enough student-centered teaching and collaborative learning opportunities. It would be important to further research co-teachers’ practice.
...
Inkluusiokäytäntöjen kehittämisessä on erittäin tärkeää huomioida inkluusioluokkien oppilaiden kokemukset opetuksesta. Tällä perusteella pro gradu -tutkimuksessa selvitettiin yläkoululaisten näkökulmia samanaikaisopetuksesta inkluusioluokissa. Oppilaiden yleisen suhtautumisen samanaikaisopetukseen lisäksi tutkittiin oppilaiden näkökulmia koulumenestyksestä, opettajilta saadusta tuesta, oppimisympäristöstä ja opettajien yhteistyösuhteesta samanaikaisopetuksen yhteydessä.
Määrälliseen tutkimukseen osallistuivat kahden keskisuomalaisen koulun 226 oppilasta, joilla on ollut eri kokemuksia samanaikaisopetuksesta. Oppilaat vastasivat kyselyyn, joka koostui useammasta Likert-asteikkoon perustuvasta mittarista. Lisäksi kerättiin tietoa oppilaiden koulumotivaatiosta, koulumenestyksestä ja oppilaille annetusta oppimisen ja koulunkäynnin tuesta.
Oppilaat suhtautuivat melko positiivisesti samanaikaisopetukseen. Samanaikaisopetuksella ei ollut vaikutusta oppilaiden oppimisminäkäsitykseen. Samanaikaisopetus ei näyttänyt vaikuttavan oppilaiden kokemaan osallistumiseen, yhteistyöhön ja tasa-arvoisuuteen. Oppilaat kokivat saavansa yhtä paljon tukea opettajilta siitä huolimatta, oliko samanaikaisopetus käytössä. Opettajien yhteistyösuhteet koettiin toimiviksi ja tasa-arvoisiksi.
Samanaikaisopetus todettiin yhtä tehokkaaksi opetusmenetelmäksi kuin tavallinen opetus. Tulosten perusteella voidaan päätellä, ettei samanaikaisopetuksen yhteydessä tarjota riittävästi oppilaskeskeisiä ja yhteistoiminnallisia oppimisaktiviteetteja. Samanaikaisopetusta on kuitenkin vielä tutkittava.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Towards inclusion : teacher learning in co-teaching
Rytivaara, Anna (University of Jyväskylä, 2012) -
Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
Nurmela, Noora; Rissanen, Minna (2016)Erilaiset oppimisympäristöt ja niiden merkitys oppimisessa ja opetuksessa ovat olleet hyvin paljon esillä viime vuosien aikana. Opetusmetodit ovat kehittyneet kohti konstruktivistista suuntausta, ja opetustiloja on tämän ... -
Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
Miskala, Laura (2019)Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ... -
Are positive teachers’ attitudes crucial for the achievement of successful inclusive education?
Wong Sato, Aisa (2020)Teachers’ positive attitudes towards inclusive education are seen as one of the main components to the successful inclusion of special educational needs (SEN) students in mainstream schools, therefore, many studies have ... -
Teacher's attitudes towards inclusion and the inclusion of students with emotional and behavioural disorders
Anastasiadou, Elisavet (2016)Inclusion is both a symbolic and a practically meaningful process inextricably inter-twined with equity, social and educational participation. Teachers are a fundamental part of this process. Therefore, their attitudes ...