How gender affects gossip and conversation : examining the assumptions in Deborah Tannen's "You just don't understand!" (1990)
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee sukupuolta ja sen roolia erilaisissa kielenkäyttötilanteissa, erityisesti juoruilussa. Tutkimuksen tavoitteena on luoda ymmärrystä ja nostaa esiin niitä ennakkoluuloja, joita yhteiskunnassa vallitsee sukupuolia ja juoruilua kohtaan.
Tutkimus keskittyy löytämään mahdollisia eroavaisuuksia sukupuolien välillä, tarjoten samalla mahdollisia selityksiä aikaisemman tutkimustiedon valossa. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin suosittuun, mutta kiisteltyyn Deborah Tannenin You Just Don’t Understand! (1990) teokseen.
Tutkimus toteutettiin nettikyselyllä, jota jaettiin erilaisilla sosiaalisen median sivustoilla mahdollisimman laajan otannan takaamiseksi. Vastauksia oli yhteensä 98, joista naisia oli 63 ja miehiä 31. Kyselystä saatua dataa analysoitiin sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti.
Kyselyn tulokset eivät enimmäkseen tukeneet Tannenin väitteitä. Esimerkiksi Tannenin mukaan miehet juoruilisivat enemmän yleisistä kuin henkilökohtaisista aiheista, mutta tämä ei ilmennyt kyselyn tuloksista. Lisäksi sukupuolikohtaiset keskustelujen päämäärät eivät suurimmaksi osakseen vastanneet Tannenin odotuksia. Ristiriitoja Tannenin väitteiden ja kyselyn tulosten väliltä löytyi myös henkilökohtaisten asioiden jakamiseen liittyvässä velvollisuudentunteessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Towards intelligibility and shared understanding : co-construction of meaning in ELF interaction
Tirri, Jenni (2011)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä vuorovaikutuksen keinoja puhujat käyttävät ymmärrettävyyden ja yhteisen ymmärryksen saavuttamiseksi keskusteluissa, joissa englanti toimii lingua francana (ELF) eli yhteisenä ... -
Developing A Conversational Interface for an ACT-based Online Program : Understanding Adolescents’ Expectations of Conversational Style
Peltola, Johanna; Kaipainen, Kirsikka; Keinonen, Katariina; Kiuru, Noona; Turunen, Markku (ACM, 2023)A preventative approach is crucial for adolescents’ mental well-being, as problems often arise at a young age. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is an evidence-based intervention approach used to enhance psychological ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Nordic adolescents responding to demanding survey scales in boring contexts : Examining straightlining
Aarø, Leif Edvard; Fismen, Anne‐Siri; Wold, Bente; Skogen, Jens Christoffer; Torsheim, Torbjørn; Arnarsson, Ársæll Már; Lyyra, Nelli; Löfstedt, Petra; Eriksson, Charli (John Wiley & Sons, 2022)Introduction Straightlining, or identical responses across all items within a multi-item scale, is often taken as an indication that responses to all items in a questionnaire are of poor quality. The purpose of this study ... -
The nature of EFL conversation in classroom and net-based learning environment
Turunen, Nina (2007)