Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili.
dc.contributor.authorMätäsaho, Emilia
dc.contributor.authorPiilonen, Alina
dc.date.accessioned2018-05-09T11:10:36Z
dc.date.available2018-05-09T11:10:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1870236
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57913
dc.description.abstractMätäsaho, Emilia & Piilonen, Alina. 2018. Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 sivua. Tutkielmassa selvitettiin opettajaopiskelijoiden kokemuksia omasta tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä yliopisto-opiskelijoille järjestetyn, vapaaehtoisen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin kontekstissa. Kurssi pohjautui Gordonin vuorovaikutusteorian sisältämiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden antamia merkityksiä opettajan ammatilliselle tunne- ja vuorovaikutusosaamiselle. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto koostui kurssin suorittaneiden opettajaopiskelijoiden autoetnografisista päiväkirjateksteistä (n=2) sekä teemahaastatteluista (n=5). Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tulokset osoittivat, että opettajaopiskelijat kokivat tunne- ja vuorovaikutusosaamisensa sisältävän vahvuuksia, kehittymiskohteita ja persoonan piirteitä. Osaamista tarkasteltiin sekä ammatillisesta että henkilökohtaisesta näkökulmasta. Osaamisen kehittämisen mahdollisti tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin tarjoama toiminnallinen harjoitusalusta ja kehittyminen ilmeni erityisesti taitojen sisältöihin ja omaan itseen liittyvänä tietoisuuden lisääntymisenä. Kuitenkin taitojen käyttö koettiin osin haasteellisena ja kurssisisältöjen aktiivinen pohdinta vähentyi kurssin päätyttyä. Opettajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen nähtiin ammattiosaamisen ytimenä ja merkittävänä työvälineenä työelämän haasteissa. Jatkuvaksi ja hitaaksi prosessiksi kuvatun tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämisessä on tärkeää huomioida taitojen konkreettinen harjoittelu ja minätietoisuuden tukeminen. Kehittämisen ei tule rajoittua yhteen kurssiin, vaan olla jatkuvaa vaatien oppijalta aktiivisuutta ja asennetta. Asiasanat: tunne- ja vuorovaikutusosaaminen, sosioemotionaalinen oppiminen, opettajaopiskelijatfi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (100 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersosioemotionaalinen oppiminen
dc.titleOpettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805092513
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-05-09T11:10:36Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot