"The world belongs to Charlie" : representation of women in Revlon's advertising
Representaatiot mediassa vaikuttavat ajatuksiimme, arvoihimme ja käyttäytymiseemme. Kielenkäytön kautta media rakentaa ymmärrystämme esimerkiksi siitä, mitä on olla nainen tai mies. Mainokset ovat osa jokapäiväistä elämäämme ja sen takia tärkeä tutkimuskohde. Erityisesti meikkimainokset, jotka sisältävät usein kuvia naisista ja joiden oletettu kohdeyleisö ovat naiset, ovat tärkeää aineistoa naiskuvaa sekä naiseuden representaatiota tutkittaessa.
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee naiseuden representaatiota Revlonin meikkimainoksissa vuosikymmenten 1960 ja 2010 välillä. Hyödyntäen kriittisen diskurssintutkimuksen teoriaa, tutkielma tarkastelee, millaisissa rooleissa naiset nähdään mainoksissa ja kuinka tämä on muuttunut vuosikymmenten aikana. Kielenkäytön lisäksi tutkielma erittelee myös multimodaalisia representaation keinoja Revlonin mainoksissa.
Tutkielma osoittaa, että Revlonin mainoskampanjoiden naiskuva on seurannut yhteiskunnan muutoksia, erityisesti feminismin noustessa suosioon 1970-luvulla. Naiset kuitenkin nähdään mainoksissa useimmiten yhä joko passiivisena koristeena ja ihailun kohteena tai ystävän roolissa antamassa kuluttajalle vinkkejä, kuinka saavuttaa haluttu tulos.
Yhteen brändiin kohdistuva tutkielma ei kuitenkaan kata täysin kauneustuotteiden mainonnan muutoksia, joten lisätutkimus aiheesta on tarpeen. Representaatioita voisi jatkossa tutkia vertailemalla eri tuotemerkkien mainosten naiskuvia keskenään.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“I feel like I spent my whole life loving her” : the representation of a relationship between two women in Taylor Jenkins Reid’s novel The Seven Husbands of Evelyn Hugo
Roos, Emmi-Noora (2022)Historiallinen fiktiokirjallisuus avaa lukijalle ovet historiallisiin aikakausiin ja paikkoihin, tarjoten kuitenkin esimerkiksi fiktiiviset tapahtumat ja hahmot. Queer- hahmojen esitys on muuttunut vuosien saatossa, ja ... -
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ... -
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ... -
"Be the best version of yourself!" : representations of women, femininity and exercise in Glamour and Brigitte
Partanen, Sanna (2018)Naistenlehtien täydellisyyttä hipovat feminiinisyyden representaatiot ja niiden mahdolliset vaikutukset naisten itsekäsitykseen ovat olleet tutkimuksen kohteena jo muutamia vuosikymmeniä. Yleisimmin tutkimuksen kohteena ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...