An analysis of communicative exercises of two English workbooks from the Finnish middle school
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kahden suomalaisen yläkoulun A1-englannin harjoituskirjan suulliseen kommunikaatioon keskittyvien tehtävien määrää ja laatua. Uusin opetussuunnitelma sekä yleinen kielenopetukseen liittyvä keskustelu tähdentävät kommunikoinnin ja suullisen kielitaidon tärkeyttä. Tämä tutkimus osaltaan selvittää näiden ideaalien toteutumista kahdessa englannin kielen harjoituskirjassa.
Kirjat, joita tutkittiin, olivat On the Go 1 Workbook ja Scene 1 Exercises, jotka ovat peruskoulun seitsemännen luokan harjoituskirjoja. Näistä kirjoista pyrittiin tunnistamaan sellaiset tehtävät, jotka suoraan harjoittavat englanninkielistä suullisen kommunikaation kompetenssin kehitystä. Löydetyt tehtävät jaettiin kategorioihin sen mukaan, mitä niissä tehdään. Analysoitaessa käytiin löydetyt tehtävät läpi kategorioittain.
Aineistosta löydetyt tulokset ovat määrällis-laadullisia: suulliseen kommunikaatioon keskittyviä tehtäviä oli molemmissa kirjoissa alle kuudesosa kaikista tehtävistä. Lisäksi niiden monipuolisuus ja kommunikatiivisuus voidaan tämän analyysin perusteella todeta vähintään kyseenalaiseksi, sillä useimmissa näistä tehtävistä ei tapahdu juurikaan merkitysten neuvottelua, vaan ne ovat luonteeltaan enemmänkin toteavia ja yksisuuntaisia. Tulevissa tutkimuksessa voisi reliabiliteetin takia selvittää laajemmin, ovatko tämän tutkimuksen tulokset löydettävissä muistakin oppimateriaaleista. Lisäksi olisi tarpeen tutkia oppitunneilla tehdyn suullisen kommunikaation harjoittelun yhteyttä käytännön kielitaitoon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook
Karjalainen, Reeta (2016)Vaikka luovalla kirjoittamisella on tutkittu olevan paljon etuja vieraan ja toisen kielen oppimisessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) ei tarjoa täsmällisiä ohjeita luovan kirjoittamisen opetukseen ... -
Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education
Kaski-Akhawan, Hannele (2013)Suullisen kielitaidon opetusta sekä sen asemaa lukion englannin kielen opinnoissa on tutkittu enimmäkseen opettajien näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia, millaisten harjoitusten kautta suullista kielitaitoa ... -
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ... -
Towards intercultural awareness : teaching material for an optional English course in the comprehensive school
Hautamäki, Janika; Parkkila, Paula (1998)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.