University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook

Thumbnail
View/Open
319.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karjalainen, Reeta
Date
2016
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Vaikka luovalla kirjoittamisella on tutkittu olevan paljon etuja vieraan ja toisen kielen oppimisessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) ei tarjoa täsmällisiä ohjeita luovan kirjoittamisen opetukseen englannin kielen oppiaineessa. Täten luovan kirjoittamisen tehtävien suunnittelu on opettajien ja oppimateriaalien valmistajien vastuulla. Oppikirjat ovat edelleen hyvin laajasti käytettyjä oppimateriaaleja, joten niiden tutkiminen tarjoaa tietoa myös opetuksesta yleensä. Tutkielman päämääränä on selvittää luovan kirjoittamisen tehtävien esiintymistä yhdessä suomalaisessa englannin kielen tehtäväkirjassa. Tätä tutkittiin kahden tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimmäinen koski luovan kirjoittamisen tehtävien osuutta kaikista tehtäväkirjan tehtävistä. Toisen tutkimuskysymyksen kautta pyrittiin selvittämään, miten luovan kirjoittamisen tehtävät liittyivät oppikirjan muuhun sisältöön. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin suomalaisesta seitsemännen luokan englannin kielen tehtäväkirjasta. Aineistoa tutkittiin tutkimuskysymysten kautta sekä määrällisesti että laadullisesti, mutta aineiston kategorisointi ja analyysi oli enimmäkseen laadullista. Tulokset osoittavat, että luovan kirjoittamisen tehtäviä on kyseisessä oppikirjassa vain niukasti enemmän verrattuna aikaisempiin tutkimuksiin ja että suurin osa näistä tehtävistä edusti ainekirjoitustehtäviä. Näistä valtaosa oli sijoitettu kirjan loppuun. Tutkielma osoittaa myös, että luovan kirjoittamisen tehtävissä oli selkeitä painopisteitä. Myös tehtävien esittämistä ja sijoittamista kirjassa kritisoitiin. Tutkimuksessa rohkaistaan jatkotutkimuksen tekemistä muun muassa luovan kirjoittamisen tehtävien käytöstä ja soveltamisesta itse opetustilanteissa. Oppilaiden henkilökohtaiset näkemykset luovasta kirjoittamisesta auttaisivat myös oppimateriaalisuunnittelussa. ...
Keywords
EFL learning materials schoolbook analysis creative writing creative writing exercises
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603311973

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vocabulary exercises in two English workbooks for 3rd graders in 2002 and 2016 : a comparative study 

    Tiainen, Lilli (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään A1-englannin sanastotehtäviä kahdessa perusopetuksen kolmannen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia sanastotehtäviä valitussa oppimateriaalissa ...
  • An analysis of communicative exercises of two English workbooks from the Finnish middle school 

    Lyytikäinen, Lasse (2018)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kahden suomalaisen yläkoulun A1-englannin harjoituskirjan suulliseen kommunikaatioon keskittyvien tehtävien määrää ja laatua. Uusin opetussuunnitelma sekä yleinen kielenopetukseen ...
  • An immigrant mother’s thoughts on the use of Finnish in English workbooks 

    Háhn, Judit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
    I moved to Finland with my family three and a half years ago from Hungary. My older son (aged 11 then) spent a year in a Finnish preparatory class before he continued his studies in the 5th grade. He chose English as his ...
  • Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school 

    Ryynänen, Hanne (2013)
    Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ...
  • "No better, no worse - but definitely different" : the presentation of target cultures in two English textbook-series for Finnish secondary school children 

    Pohjanen, Päivi (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre