dc.contributor.author | Kataja, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2018-05-07T19:19:41Z | |
dc.date.available | 2018-05-07T19:19:41Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57876 | |
dc.description.abstract | Kirjallisuutta ja lukupiirejä on käytetty englannin kielen opetuksessa jo vuosikymmenten ajan. Tämä ei ole yllättävää, sillä niillä on monia kielen opiskelijoille hyödyllisiä ominaisuuksia. Kirjallisuus tarjoaa opiskelijoille autenttista materiaalia opiskellulla kohdekielellä ja kehittää samalla heidän kielitaitoaan ja kulttuurista tietämystään. Lukupiirit kannustavat opiskelijoita keskustelemaan kirjallisuudesta ja jakamaan henkilökohtaisia kokemuksiaan turvallisessa ympäristössä, mikä motivoi heitä lukemaan ja puhumaan vieraalla kielellä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä kirjallisuuden sekä lukupiirien käytöstä englannin kielen opiskelussa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 28 englannin pääaineopiskelijaa suomalaisesta sekä chileläisestä yliopistosta. Toisena tavoitteena oli tarkastella, mitä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä suomalaisten ja chileläisten opiskelijoiden mielipiteissä voidaan havaita ja mistä ne voisivat johtua. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden kokemukset kirjallisuuden käytöstä englannin kielen opiskelussa vaihtelevat suuresti. Lukeminen ja kirjallisuuden analysointi englanniksi koettiin usein haastavaksi sen takia, ettei opiskelijoilla ollut siitä tarpeeksi kokemusta. Lukupiirityöskentelyyn suhtauduttiin positiivisesti ja monet opiskelijat toivoivat lisää ryhmätyöskentelyä kirjallisuuden opiskeluun. Suomalaisille opiskelijoille englanninkielinen kirjallisuus ja ryhmätyöskentely olivat tutumpia kuin chileläisille, mutta yleisesti opiskelijoiden kokemukset olivat samankaltaisia. Tutkimustulosten perusteella voidaan kehittää kirjallisuuden käyttöä toisen asteen englannin kielen opetuksessa Suomessa ja Chilessä. Lisäksi ne auttavat ymmärtämään paremmin, millaisia taitoja englanninkielen pääaineopiskelijoilla on heidän tullessaan yliopistoon ja millaisia vaikeuksia he kohtaavat englanninkielisen kirjallisuuden kanssa. Näihin kysymyksiin pureutumalla yliopistot voisivat kehittää englanninkielen kirjallisuuskursseja opiskelijoille sopivammiksi. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | literature | |
dc.subject.other | literary analysis | |
dc.subject.other | reading circles | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.title | The use of literature in the EFL classroom : students' perception | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805072492 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | |
dc.date.updated | 2018-05-07T19:19:41Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |