University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms

Thumbnail
View/Open
962.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pirhonen, Noora
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiossa opiskelevien oppilaiden näkökulmia ja mielipiteitä yleisesti palautteen antoon liittyen. Pääpaino oli suullisessa palautteessa, ja tutkimus pyrki selvittämään, milloin, miten ja kuinka paljon suullista palautetta annetaan englannin kielen tunneilla lukiossa, sekä millaista suullista palautetta lukiolaiset haluaisivat saada, ja mistä kielen osa-alueista. Palautteen anto on tärkeä osa oppimista ja opettamista. Palautteen antoa luokkahuoneessa on tutkittu aiemmin, ja usein tutkimukset ovat keskittyneet esimerkiksi korjaavaan palautteeseen ja sen eri muotoihin niin oppilaan kuin opettajan kannalta, tai kirjalliseen palautteeseen. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu vähemmän, eikä tutkimuksia suullisen palautteen käytöstä keskittyen oppilaan näkökulmaan ole tehty montaa. Siksi tämä tutkimus tuo uutta tietoa aiheesta, ja on tärkeä osa palautteen annon tutkimisen osa-aluetta. Tutkimus on määrällinen, sisältäen hieman laadullisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka koostui väittämistä ja kahdesta avoimesta kysymyksestä. Aineisto muodostui 93 lukioikäisen opiskelijan täyttämistä kyselyistä. Kyselyt kerättiin itäsuomalaisessa lukiossa, ja kaikki osallistujat täyttivät kyselyn samaan aikaan paperille, jonka jälkeen tulokset syötettiin tietokoneelle, ja niitä jaoteltiin tarkempiin alaluokkiin. Dataa tulkittiin sisällönanalyysin keinoin ja SPSS- ohjelman avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat haluavat saada palautetta osana englannin kielen opetusta, ja oppilaiden tuntemukset olivat kaikin puolin positiivia palautteeseen liittyen. Eniten palautetta annettiin luokkahuoneessa, ja kielen kaikista osa-alueista annettiin melko paljon palautetta. Opettaja antoi palautetta eniten kiertämällä luokassa, ja koko luokalle kerralla. Kysyttäessä, millaista suullista palautetta oppilaat haluavat, eniten palautetta toivottiin kirjallisista tehtävistä sekä kieliopista. Oppilaat toivoivat enemmän henkilökohtaista palautetta. Monet oppilaista olivat valmiita käyttämään suullisen palautteen saamiseen myös vapaa-aikaansa. Suullisen palautteen toivottiin osoittavan virheet, tai auttamaan päättelemään virheet itse. Sekä positiivista että negatiivista palautetta arvostettiin, ja palautteen haluttiin motivoivan ja kehittävän. Tutkimus vastasi tutkimuskysymyksiin hyvin, ja antoi lisää tietoa oppilaiden näkemyksistä palautteeseen ja erityisesti suulliseen palautteeseen liittyen. Tutkimus oli kuitenkin melko suppea, eikä sen tuloksia voi yleistää laajemmin. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia suullista palautetta oppilaan näkökulmasta vielä laajemmin, ja käyttää määrällisen tutkimuksen lisänä laadullisia keinoja, kuten haastattelua. Oppilaan ja opettajan näkemyksiä olisi oleellista myös verrata, jotta saataisiin kokonaisvaltaisempi kuva aiheesta. ...
Keywords
feedback oral feedback English language classroom students palaute englannin kieli lukio oppilaat opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605252709

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons 

    Björkman, Kaisa (2015)
    Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ...
  • Corrective feedback and learner uptake in an EFL classroom 

    Surakka, Kati (2007)
  • Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions 

    Miettinen, Sanna (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • How CLIL-classroom students see themselves as learners of English 

    Kovanen, Heidi (2011)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre