Sosiaalisen median vaikuttajien ja yritysten väliset brändiyhteistyöt : miksi, kenen kanssa ja miten yhteistyötä tehdään?
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä ovat sosiaalisen median vaikuttajien ja yritysten edustajien tavoitteet brändiyhteistyössä, millaisia valintaperusteita osapuolilla on toisilleen ja miten osapuolten brändiyhteistyöprosessit etenevät.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin käsitteinä muun muassa sosiaalisen median vaikuttajuus, brändiyhteistyö ja sen lähikäsitteet, käyttäjien tuottama ja sponsoroitu sisältö sekä yritysten ja vaikuttajien tavoitteet ja valintaperusteet toisilleen. Tutkimukseen haastateltiin viittä brändiyhteistyötä tehnyttä yritysten edustajaa ja viittä brändiyhteistyötä tehnyttä sosiaalisen median vaikuttajaa. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan vaikuttajilla ja yritysten edustajilla on osittain samankaltaisia valintaperusteita ja tavoitteita. Molempien osapuolten valintaperusteina ovat yhteensopivuus ja kiinnostuneisuus itseään kohtaan. Molemmat myös tavoittelevat taloudellista hyötyä ja yleisömäärän lisäystä yhteistöillä. Vaikuttajien tavoitteet yhteistyölle vaikuttavat olevan seuraajakuntaa palvelevia, kun taas yritysten tavoitteet yhteistyössä ovat heidän omaa etuaan tavoittelevia. Tutkimuksen mukaan vaikuttajien ja yritysten väliset brändiyhteistyöt ovat vielä suurimmaksi osaksi yksittäisiä projektinomaisia kampanjoita.
Jatkossa brändiyhteistöitä voitaisiin tutkia tarkemmin kolmannen osapuolen eli videoverkostojen näkökulmasta. Esimerkiksi millaista yhteistyö on verkostojen näkökulmasta ja mitä valintaperusteita heillä on vaikuttajille, jotka pyrkivät verkoston listoille.
...
Muu nimeke
Miksi, kenen kanssa ja miten yhteistyötä tehdään?Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen
Kasurinen, Anna (2020)Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ... -
”Wilma on nykyään vähä niinku sellainen työpaikan oma sosiaalisen median kommenttikenttä” : luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä
Laitamäki, Juho-Erik (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaiseksi opettajat kokevat yhteistyön toteuttamisen sekä mitkä tekijät ... -
Osaamisen itsearviointityökalun kehittäminen yhteistyössä pk-yritysten kanssa
Stenström, Marja-Leena; Nikkanen, Pentti; Itkonen, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011) -
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.