Liiketoimintatiedon hallinnan pelillistäminen
Tämä työ on Pro gradu -tutkielma, jossa on haettu vastauksia siihen, mitä on liiketoimintatiedon hallinta ja pelillistäminen. Työn tarkoituksena on selvittää, mistä liiketoimintatiedon hallinnassa ja pelillistämisessä on kysymys, ja kuin-ka pelillistämistä voitaisiin soveltaa liiketoimintatiedon hallintaan ja mitä hyö-tyä pelillistämisellä voidaan saavuttaa liiketoimintatiedonhallinnassa. Liike-toimintatiedon hallinta on organisaatioille erittäin hyödyllistä ja nykypäivänä erittäin tärkeää menestymisen kannalta, mutta se koetaan usein hyvin työlääksi ja hankalaksi. Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen kautta liike-toimintatiedon hallintaa pelillistämisen näkökulmasta ja esitetään keinoja, joil-la liiketoimintatiedon hallintaa voidaan pelillistää. Näitä keinoja ovat pelilliset mekaniikat, estetiikka ja peliajattelu. Kirjallisuuskatsauksessa tuodaan esille erilaisia hyötyjä, joita voidaan saavuttaa pelillistämällä liiketoimintatiedon hallinta. Näitä ovat käytettävyyden parantuminen, parempi käyttökokemus, tehokkuus, innovointi, sitouttaminen ja tuottavuuden parantuminen. Näiden pohjalta luodaan liiketoimintatiedon hallinnan pelillistämisen viitekehys, jossa tuodaan esille eri pelillistämisen keinoja ja mitä hyötyä niillä voidaan saavut-taa. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu tapaustutkimuksesta, jossa tarkas-tellaan kolmea liiketoimintatiedonhallinnan ohjelmistoa pelillistämisen viite-kehyksen kautta. Tutkimuksessa luokitellaan ohjelmistoja pelillistämisen vii-tekehykseen. Tutkimuksen perusteella havaitaan, että liiketoimintatiedon hal-lintaan on mahdollista soveltaa pelillistämistä. Pelillistämistä on hyödynnetty liiketoimintatiedon hallinnassa estetiikan ja peliajattelun keinoin. Estetiikalla ja peliajattelulla pystytään parantamaan liiketoimintatiedonhallinnan ohjelmiston käytettävyyttä, parantamaan käyttäjäkokemusta ja madaltamaan käyttöönotto-kynnystä. Sen sijaan pelillisiä mekaniikoita ei ole sovellettu liiketoimintatie-don hallintaan. Niiden implementointi on mahdollista, mutta tämä vaatii lisä-tutkimusta aihealueesta.
...
This study is a master’s thesis. The study aims to find answers to what is busi-ness intelligence and gamification. The aim of the study is to answer, how gam-ification can be applied to business intelligence and what benefits can be gained by gamifying business intelligence. Business intelligence is crucially important to organisations in modern business in order to be successful, how-ever it is often seen as very tasking and difficult process. This study includes a literature review that Looks at business intelligence from gamification perspec-tive. The literature review finds out different ways to use gamification. These are game mechanics, aesthetics and game thinking. Literature review also brings out several benefits that can be obtained by using gamification in busi-ness. These are improved usability, improved use-experience, lower initializa-tion threshold, efficiency, innovation, motivation and engagement of the users. Based on the literature a framework for gamification is developed. This frame-work includes the different ways of gamification and the potential benefits gained by these. The empirical study consists of case study including three cases. The cases are major business intelligence software. The study classifies these cases into the framework of gamification. Based on the study we can de-termine that gamification has been adapted into business intelligence by using aesthetics and game thinking. Aesthetics and game thinking can be used to im-prove usability, improve use experience and lower initialization threshold. The study also found out that game mechanics have not been adapted into business intelligence yet. The implementation of game mechanics is possible, however further study is needed in this field.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liiketoimintatiedon hallinta ja analytiikka ketterän liiketoiminnan tukena
Harju, Miikka (2022)Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään liiketoimintatiedon hallintaa ja ana lytiikkaa sekä ketteryyttä. Näitä käsitteitä määritellään ja tarkastellaan sitä, mi ten ne toimivat keskenään ja onko niistä hyötyä niitä ... -
Vaadittu pätevyys liiketoimintatiedon hallinnan konsultin roolissa
Vaskelainen-Leppälä, Tinja (2023)Liiketoimintatiedon hallinta ja analytiikkateollisuus ovat olleet viime vuosien aikana hurjassa nousussa niin yritysten kuin organisaatioidenkin keskuudessa. Liiketoimintatiedon hallinta nähdään usein kattoterminä kaikelle ... -
Liiketoimintatiedon hallinnan vaikutus päätöksentekoon yrityksissä
Pekkala, Heikki (2018)Voimakkaan teknologisen kehityksen ja yhä nopeammin muuttuvan liiketoimintaympäristön myötä monissa yrityksissä päätöksenteko perustuu nykyään suurelta osin dataan. Business intelligencellä eli liiketoimintatiedon hallinnalla ... -
Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen tuloksen ennustamisessa ja budjetoinnissa case-yrityksessä
Pitkänen, Petri (2020)Tämän työn tavoitteena oli saada selville, miten liiketoimintatiedon hallintaa hyödynnetään tuloksen ennustamisessa ja budjetoinnissa tällä hetkellä suuressa teollisuusyrityksessä. Lisäksi tutkittiin eroavatko käytännöt ... -
Liiketoimintatiedon hallinnan hyödyntäminen kaikkikanavaisessa vähittäiskaupassa
Hämäläinen, Aleksandra (2023)Kaikkikanavaisuudella viitataan saumattomaan ja integroituun kokemukseen eri kanavien välillä. Asiakkaan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi saavuttaa saman ostokokemuksen kanavasta riippumatta. Liiketoimintatiedon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.