University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liiketoimintatiedon hallinnan pelillistäminen

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haaranen, Antti
Date
2018
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Tämä työ on Pro gradu -tutkielma, jossa on haettu vastauksia siihen, mitä on liiketoimintatiedon hallinta ja pelillistäminen. Työn tarkoituksena on selvittää, mistä liiketoimintatiedon hallinnassa ja pelillistämisessä on kysymys, ja kuin-ka pelillistämistä voitaisiin soveltaa liiketoimintatiedon hallintaan ja mitä hyö-tyä pelillistämisellä voidaan saavuttaa liiketoimintatiedonhallinnassa. Liike-toimintatiedon hallinta on organisaatioille erittäin hyödyllistä ja nykypäivänä erittäin tärkeää menestymisen kannalta, mutta se koetaan usein hyvin työlääksi ja hankalaksi. Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen kautta liike-toimintatiedon hallintaa pelillistämisen näkökulmasta ja esitetään keinoja, joil-la liiketoimintatiedon hallintaa voidaan pelillistää. Näitä keinoja ovat pelilliset mekaniikat, estetiikka ja peliajattelu. Kirjallisuuskatsauksessa tuodaan esille erilaisia hyötyjä, joita voidaan saavuttaa pelillistämällä liiketoimintatiedon hallinta. Näitä ovat käytettävyyden parantuminen, parempi käyttökokemus, tehokkuus, innovointi, sitouttaminen ja tuottavuuden parantuminen. Näiden pohjalta luodaan liiketoimintatiedon hallinnan pelillistämisen viitekehys, jossa tuodaan esille eri pelillistämisen keinoja ja mitä hyötyä niillä voidaan saavut-taa. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu tapaustutkimuksesta, jossa tarkas-tellaan kolmea liiketoimintatiedonhallinnan ohjelmistoa pelillistämisen viite-kehyksen kautta. Tutkimuksessa luokitellaan ohjelmistoja pelillistämisen vii-tekehykseen. Tutkimuksen perusteella havaitaan, että liiketoimintatiedon hal-lintaan on mahdollista soveltaa pelillistämistä. Pelillistämistä on hyödynnetty liiketoimintatiedon hallinnassa estetiikan ja peliajattelun keinoin. Estetiikalla ja peliajattelulla pystytään parantamaan liiketoimintatiedonhallinnan ohjelmiston käytettävyyttä, parantamaan käyttäjäkokemusta ja madaltamaan käyttöönotto-kynnystä. Sen sijaan pelillisiä mekaniikoita ei ole sovellettu liiketoimintatie-don hallintaan. Niiden implementointi on mahdollista, mutta tämä vaatii lisä-tutkimusta aihealueesta. ...
 
This study is a master’s thesis. The study aims to find answers to what is busi-ness intelligence and gamification. The aim of the study is to answer, how gam-ification can be applied to business intelligence and what benefits can be gained by gamifying business intelligence. Business intelligence is crucially important to organisations in modern business in order to be successful, how-ever it is often seen as very tasking and difficult process. This study includes a literature review that Looks at business intelligence from gamification perspec-tive. The literature review finds out different ways to use gamification. These are game mechanics, aesthetics and game thinking. Literature review also brings out several benefits that can be obtained by using gamification in busi-ness. These are improved usability, improved use-experience, lower initializa-tion threshold, efficiency, innovation, motivation and engagement of the users. Based on the literature a framework for gamification is developed. This frame-work includes the different ways of gamification and the potential benefits gained by these. The empirical study consists of case study including three cases. The cases are major business intelligence software. The study classifies these cases into the framework of gamification. Based on the study we can de-termine that gamification has been adapted into business intelligence by using aesthetics and game thinking. Aesthetics and game thinking can be used to im-prove usability, improve use experience and lower initialization threshold. The study also found out that game mechanics have not been adapted into business intelligence yet. The implementation of game mechanics is possible, however further study is needed in this field. ...
 
Keywords
Liiketoimintatiedon hallinta pelillistäminen liiketoiminnan analytiikka pelil-liset elementit business intelligence liiketoiminta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805042455

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liiketoimintatiedon hallinta ja analytiikka ketterän liiketoiminnan tukena 

    Harju, Miikka (2022)
    Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään liiketoimintatiedon hallintaa ja ana lytiikkaa sekä ketteryyttä. Näitä käsitteitä määritellään ja tarkastellaan sitä, mi ten ne toimivat keskenään ja onko niistä hyötyä niitä ...
  • Tekoäly liiketoiminnan ennakoinnissa 

    Ojansuu, Ilari (2018)
    Erilaiset liiketoiminnan dataa jalostavat järjestelmät ovat herättäneet mielenkiintoa organisaatioissa. Laaja datan keruu ja mallintaminen mahdollistavat organisaatioiden päätöksenteon siirtymisen entistä enemmän intuitiivisesta ...
  • Data-analytiikan ja -strategian merkitys liiketoiminnan kehittämisessä 

    Oikari, Emilia (2023)
    Tutkimusten mukaan jo vuonna 2013 maailman ihmisistä kaksi kolmasosaa käytti jotain mobiililaitetta, jolta saatiin kerättyä merkittävä määrä dataa talteen. Tästä voidaan vain päätellä kuinka suuri osa maailman väestöstä ...
  • Liiketoimintatiedon hallinta vakuutus- ja pankkialalla 

    Keskiruokanen, Markus (2020)
    Liiketoimintatiedon hallinta on joukko päätöksentekoa tukevia toimintoja, jolla pyritään edistämään organisaation liiketoimintaa. Liiketoimintatiedon hallinta voidaan mieltään yläkäsitteeksi liiketoiminta-analytiikalle ja ...
  • Liiketoimintatiedon hallinnan prosessi organisaation päätöksenteon ja suorituskyvyn tukena 

    Ainola, Anna (2018)
    Liiketoimintatiedon hallinta on tänä päivänä hyvin merkittävässä roolissa organisaatioiden toiminnassa. Organisaatioiden liiketoimintaympäristö sisältää valtavan määrän tietoa, jonka kerääminen ja hyödyntäminen ovat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre