"Mutta onko se minun tehtäväni?" : luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien käsitykset tukea tarvitsevan lapsen opettamisesta tai ohjaamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Inklusiivinen koulu on yksi tämän päivän keskeisistä koulutuksen järjestämiseen liittyvistä tavoitteista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inklusiiviseen opetukseen siirtymistä integraation mukaisen kokeilujakson kautta. Tutkimuksen keskiössä ovat luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen tai ohjaamiseen liittyvät käsitykset sekä tekijät niiden taustalla. Tarkoituksena on myös selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla ja koulunkäynninohjaajilla on kokeilujakson toteuttamisesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastateltavana oli kolme luokanopettaja-koulunkäynninohjaaja paria sekä yksi yksin työskentelevä luokanopettaja. Haastateltavat olivat kahdesta suomalaisesta kunnasta. Kukin haastateltava osallistui tutkimuksen teon aikaan kokeilujakson toteuttamiseen. Teemahaastattelulla saatu aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat monelta osin yhteneväisiä aiempien aihepiirin ympärillä tehtyjen tutkimusten kanssa. Luokanopettajat suhtautuvat pääsääntöisesti tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen varautuneemmin kuin koulunkäynninohjaajat heidän ohjaamiseen. Tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvien käsitysten taustalla on joukko monimuotoisia tekijöitä, jotka on syytä ottaa huomioon inklusiivista koulujärjestelmää kehitettäessä. Tämän tutkimuksen perusteella yhteistyön ja vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu inklusiivisissa opetus- ja kasvatusympäristöissä. Tulevaisuudessa on syytä miettiä sitä, millaista koulujärjestelmää Suomeen halutaan kehittää ja mil- laisia toimia tuohon tavoitteeseen pyrkiminen ja pääseminen edellyttävät.
...
Muu nimeke
Luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien käsitykset tukea tarvitsevan lapsen opettamisesta tai ohjaamisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta
Laakeri, Maria (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, ... -
"Etkö tiiä, että aspergerit hiihtelee omia latujaan!" : luokanopettajan kokemuksia Asperger-lapsen opettamisesta yleisopetuksen ryhmässä
Perttula, Tina; Puhto, Jerina (2002) -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.