University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Mutta onko se minun tehtäväni?" : luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien käsitykset tukea tarvitsevan lapsen opettamisesta tai ohjaamisesta

Icon
433.0 Kb

Authors
Ustinov, Samuli
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Inklusiivinen koulu on yksi tämän päivän keskeisistä koulutuksen järjestämiseen liittyvistä tavoitteista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella inklusiiviseen opetukseen siirtymistä integraation mukaisen kokeilujakson kautta. Tutkimuksen keskiössä ovat luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen tai ohjaamiseen liittyvät käsitykset sekä tekijät niiden taustalla. Tarkoituksena on myös selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla ja koulunkäynninohjaajilla on kokeilujakson toteuttamisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastateltavana oli kolme luokanopettaja-koulunkäynninohjaaja paria sekä yksi yksin työskentelevä luokanopettaja. Haastateltavat olivat kahdesta suomalaisesta kunnasta. Kukin haastateltava osallistui tutkimuksen teon aikaan kokeilujakson toteuttamiseen. Teemahaastattelulla saatu aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Tämän tutkimuksen tulokset ovat monelta osin yhteneväisiä aiempien aihepiirin ympärillä tehtyjen tutkimusten kanssa. Luokanopettajat suhtautuvat pääsääntöisesti tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen varautuneemmin kuin koulunkäynninohjaajat heidän ohjaamiseen. Tukea tarvitsevan lapsen opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvien käsitysten taustalla on joukko monimuotoisia tekijöitä, jotka on syytä ottaa huomioon inklusiivista koulujärjestelmää kehitettäessä. Tämän tutkimuksen perusteella yhteistyön ja vuorovaikutustaitojen merkitys korostuu inklusiivisissa opetus- ja kasvatusympäristöissä. Tulevaisuudessa on syytä miettiä sitä, millaista koulujärjestelmää Suomeen halutaan kehittää ja mil- laisia toimia tuohon tavoitteeseen pyrkiminen ja pääseminen edellyttävät. ...
Alternative title
Luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien käsitykset tukea tarvitsevan lapsen opettamisesta tai ohjaamisesta
Keywords
tukea tarvitsevat oppilaat inkluusio integraatio luokanopettajat koulunkäynninohjaajat oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804242341

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa 

    Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004)
  • Kuka se nyt haluais erilainen olla : lastentarhan- ja luokanopettajien käsityksiä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden ohjaamisesta 

    Ruutiainen, Leila (2008)
  • Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta 

    Laakeri, Maria (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, ...
  • "Etkö tiiä, että aspergerit hiihtelee omia latujaan!" : luokanopettajan kokemuksia Asperger-lapsen opettamisesta yleisopetuksen ryhmässä 

    Perttula, Tina; Puhto, Jerina (2002)
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre