Musiikkimaun laajentamista tukeva musiikkikasvatus : voiko lukioikäisten musiikilliseen preferenssiin vaikuttaa ennalta annetulla informaatiolla?
Maisterintutkielmassani tutkin mahdollisuutta vaikuttaa etukäteen annetulla informaatiolla Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden musiikilliseen preferenssiin. Kiinnostuksen kohteena oli myös musiikkilinjalla sekä yleislinjalla opiskelevien opiskelijoiden välinen ero preferensseissä. Tutkimukseni liittyy laajempaan keskusteluun musiikinopetuksen mahdollisuuksista edistää oppilaiden musiikkisuhdetta ja monipuolista musiikkimakua.
Tutkimus oli luonteeltaan musiikin kuuntelutehtävää ja strukturoitua kyselyä hyödyntävä kvantitatiivinen tutkimus. Opiskelijoille soitettiin kolme musiikkinäytettä, joita opiskelijat arvioivat mielekkyyden sekä tunnevaikutusten kannalta. Opiskelijat jaettiin kolmeen ryhmään, joista ensimmäinen ryhmä ei saanut mitään informaatiota kuunnelluista näytteistä, toinen ryhmä sai etukäteen sanallisesti esitettynä musiikillista informaatiota kappaleiden sisällöstä ja kolmas ryhmä sai kuulla kappaleiden taustaan liittyviä tunteisiin vetoavia anekdootteja. Tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen SPSS-ohjelmalla.
Vastoin hypoteesia ryhmien väliset preferensseihin liittyvät vastaukset eivät eronneet tilastollisesti toisistaan, jonka vuoksi voidaan todeta, ettei etukäteen annetulla informaatiolla ollut merkitystä Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden musiikilliseen preferenssiin. Sen sijaan voidaan yksiselitteisesti todeta, että musiikkilinjalaisten arviot olivat tilastollisesti huomattavasti yleislinjalaisten arvioita myönteisempiä.
Tutkimukseni perusteella vaikuttaisi siltä, että teini-ikäisten musiikilliseen preferenssiin on vaikeaa vaikuttaa etukäteen annetulla informaatiolla. Tämän vuoksi laajaan musiikkimakuun tähtäävä toiminta olisi aloitettava varhaisiässä. Tätä puoltaa myös musiikkilinjalaisten selkeästi yleislinjalaisia myönteisemmät arviot näytteistä. Jatkossa olisi myös syytä selvittää, onko laajasta musiikkimausta mahdollisia psykososiaalisia hyötyjä, jotka perustelisivat musiikkimaun laajentamiseen tähtäävää toimintaa musiikkikasvatuksessa.
...
Alternative title
Voiko lukioikäisten musiikilliseen preferenssiin vaikuttaa ennalta annetulla informaatiolla?Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuka on äänessä? : erityisopiskelijoiden osallistuminen keskusteluun ja musiikilliseen yhteistoimintaan
Alppi, Markus (2017)Tutkimuksessa tarkastellaan erityisopiskelijoiden osallistumista äänellisen ilmaisun keinoin keskusteluun ja musiikilliseen yhteistoimintaan. Teoreettisia viitekehyksiä ovat konstruktivistinen ja pragmaattinen lähestymistapa ... -
...Johnnyllakin on univormu, heimovaatteet ja -kampaus.. : musiikillisen erityisorientaation polku musiikkiminän, maailmankuvan ja musiikkimaun heijastamina
Juvonen, Antti (Jyväskylän yliopisto, 2000) -
Miten musiikinopettajan oma musiikkimaku vaikuttaa opetukseen - ja miten se saisi tai ei saisi näkyä opetuksessa?
Hoffman, Veikko (2024)Tutkin maisterintutkielmassani musiikinopettajien omaa musiikkimakua, niin tämän ilmenemismuotojen näkökulmasta kuin myös sen, onko oman musiikkimaun vaikuttaminen musiikinopetukseen positiivinen vai negatiivinen asia ... -
Nuoren musiikillinen identiteetti
Pellinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinon minkälaisia musiikillisia identiteettejä nuorten narratiiveista ilmenee. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös nuorten musiikkikokemuksia, ... -
Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
Lahtinen, Taija (2023)Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, ...