Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorRautiainen, Juha-Matti
dc.date.accessioned2018-04-23T14:21:36Z
dc.date.available2018-04-23T14:21:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1869324
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57729
dc.description.abstractMaisterintutkielmassani tutkin mahdollisuutta vaikuttaa etukäteen annetulla informaatiolla Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden musiikilliseen preferenssiin. Kiinnostuksen kohteena oli myös musiikkilinjalla sekä yleislinjalla opiskelevien opiskelijoiden välinen ero preferensseissä. Tutkimukseni liittyy laajempaan keskusteluun musiikinopetuksen mahdollisuuksista edistää oppilaiden musiikkisuhdetta ja monipuolista musiikkimakua. Tutkimus oli luonteeltaan musiikin kuuntelutehtävää ja strukturoitua kyselyä hyödyntävä kvantitatiivinen tutkimus. Opiskelijoille soitettiin kolme musiikkinäytettä, joita opiskelijat arvioivat mielekkyyden sekä tunnevaikutusten kannalta. Opiskelijat jaettiin kolmeen ryhmään, joista ensimmäinen ryhmä ei saanut mitään informaatiota kuunnelluista näytteistä, toinen ryhmä sai etukäteen sanallisesti esitettynä musiikillista informaatiota kappaleiden sisällöstä ja kolmas ryhmä sai kuulla kappaleiden taustaan liittyviä tunteisiin vetoavia anekdootteja. Tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen SPSS-ohjelmalla. Vastoin hypoteesia ryhmien väliset preferensseihin liittyvät vastaukset eivät eronneet tilastollisesti toisistaan, jonka vuoksi voidaan todeta, ettei etukäteen annetulla informaatiolla ollut merkitystä Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden musiikilliseen preferenssiin. Sen sijaan voidaan yksiselitteisesti todeta, että musiikkilinjalaisten arviot olivat tilastollisesti huomattavasti yleislinjalaisten arvioita myönteisempiä. Tutkimukseni perusteella vaikuttaisi siltä, että teini-ikäisten musiikilliseen preferenssiin on vaikeaa vaikuttaa etukäteen annetulla informaatiolla. Tämän vuoksi laajaan musiikkimakuun tähtäävä toiminta olisi aloitettava varhaisiässä. Tätä puoltaa myös musiikkilinjalaisten selkeästi yleislinjalaisia myönteisemmät arviot näytteistä. Jatkossa olisi myös syytä selvittää, onko laajasta musiikkimausta mahdollisia psykososiaalisia hyötyjä, jotka perustelisivat musiikkimaun laajentamiseen tähtäävää toimintaa musiikkikasvatuksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (50 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermusiikkisuhde
dc.subject.othermusiikillinen preferenssi
dc.titleMusiikkimaun laajentamista tukeva musiikkikasvatus : voiko lukioikäisten musiikilliseen preferenssiin vaikuttaa ennalta annetulla informaatiolla?
dc.title.alternativeVoiko lukioikäisten musiikilliseen preferenssiin vaikuttaa ennalta annetulla informaatiolla?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804232338
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2018-04-23T14:21:36Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkimaku
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot