dc.contributor.advisor | Saarikallio, Suvi | |
dc.contributor.author | Rautiainen, Juha-Matti | |
dc.date.accessioned | 2018-04-23T14:21:36Z | |
dc.date.available | 2018-04-23T14:21:36Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869324 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57729 | |
dc.description.abstract | Maisterintutkielmassani tutkin mahdollisuutta vaikuttaa etukäteen annetulla informaatiolla Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden musiikilliseen preferenssiin. Kiinnostuksen kohteena oli myös musiikkilinjalla sekä yleislinjalla opiskelevien opiskelijoiden välinen ero preferensseissä. Tutkimukseni liittyy laajempaan keskusteluun musiikinopetuksen mahdollisuuksista edistää oppilaiden musiikkisuhdetta ja monipuolista musiikkimakua.
Tutkimus oli luonteeltaan musiikin kuuntelutehtävää ja strukturoitua kyselyä hyödyntävä kvantitatiivinen tutkimus. Opiskelijoille soitettiin kolme musiikkinäytettä, joita opiskelijat arvioivat mielekkyyden sekä tunnevaikutusten kannalta. Opiskelijat jaettiin kolmeen ryhmään, joista ensimmäinen ryhmä ei saanut mitään informaatiota kuunnelluista näytteistä, toinen ryhmä sai etukäteen sanallisesti esitettynä musiikillista informaatiota kappaleiden sisällöstä ja kolmas ryhmä sai kuulla kappaleiden taustaan liittyviä tunteisiin vetoavia anekdootteja. Tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen SPSS-ohjelmalla.
Vastoin hypoteesia ryhmien väliset preferensseihin liittyvät vastaukset eivät eronneet tilastollisesti toisistaan, jonka vuoksi voidaan todeta, ettei etukäteen annetulla informaatiolla ollut merkitystä Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden musiikilliseen preferenssiin. Sen sijaan voidaan yksiselitteisesti todeta, että musiikkilinjalaisten arviot olivat tilastollisesti huomattavasti yleislinjalaisten arvioita myönteisempiä.
Tutkimukseni perusteella vaikuttaisi siltä, että teini-ikäisten musiikilliseen preferenssiin on vaikeaa vaikuttaa etukäteen annetulla informaatiolla. Tämän vuoksi laajaan musiikkimakuun tähtäävä toiminta olisi aloitettava varhaisiässä. Tätä puoltaa myös musiikkilinjalaisten selkeästi yleislinjalaisia myönteisemmät arviot näytteistä. Jatkossa olisi myös syytä selvittää, onko laajasta musiikkimausta mahdollisia psykososiaalisia hyötyjä, jotka perustelisivat musiikkimaun laajentamiseen tähtäävää toimintaa musiikkikasvatuksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (50 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | musiikkisuhde | |
dc.subject.other | musiikillinen preferenssi | |
dc.title | Musiikkimaun laajentamista tukeva musiikkikasvatus : voiko lukioikäisten musiikilliseen preferenssiin vaikuttaa ennalta annetulla informaatiolla? | |
dc.title.alternative | Voiko lukioikäisten musiikilliseen preferenssiin vaikuttaa ennalta annetulla informaatiolla? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804232338 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2018-04-23T14:21:36Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikkimaku | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |