Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
Päivämäärä
2013Jokinen, Joonas & Järvelä, Samuli 2013. Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 80s.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää 5. ja 8. luokkalaisten eroja fyysisen toimintakyvyn, toimintakyvyn itsearvioinnin sekä itsearvioinnin realistisuuden suhteen. Lisäksi tutkimme eroavatko tytöt ja pojat toisistaan edellä mainittujen ominaisuuksien suhteen omassa ikäluokassaan sekä luokkien välillä.
Tutkimuksen kohteena olivat kuuden keskisuomalaisen ja neljän kainuulaisen koulun oppilaat (N=491). Heistä 254 oppilasta täytti toimintakykymittausten ohessa omaa toimintakykyään koskevan itsearviointikaavakkeen ja valikoitui siten tutkimuksemme aineistoksi. 5. luokan tyttöjä aineistossa oli 57, 5. luokan poikia 80, 8. luokan tyttöjä 57 ja 8. luokan poikia 60. Toimintakykymittaukset ja itsearviointikaavakkeiden täyttö suoritettiin tutkijoiden johdolla ja aineiston keräämisestä vastasi kymmenen tehtävään koulutettua tutkimusapulaista. Fyysisen toimintakyvyn mittaukset tehtiin kouluissa kahden kaksoistunnin aikana. Ensimmäisellä tunnilla ennen mittausten suorittamista oppilaat täyttivät itsearviointikaavakkeen, jossa he itsearvioivat omaa fyysistä toimintakykyään 5-portaisesti. Itsearvioinnissa ja toimintakykymittauksissa sukupuolten ja luokka-asteiden välisiä eroja selvitettiin riippumattomien otosten t-testin avulla. Fyysisen toimintakyvyn ja itsearvioidun toimintakyvyn yhteyttä Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla.
Tutkimustuloksemme osoittivat, että 5. luokkalaisten oppilaiden väliset erot oman toimintakyvyn itsearvioinnissa olivat tyttöjen ja poikien välillä pieniä. Sukupuolten väliset erot alkoivat näkyä 8. luokan itsearviointien tuloksissa, siten että 8. luokan tytöt arvioivat oman toimintakykynsä huomattavasti paremmaksi kuin vastaavat ikäluokkansa pojat. 8. luokkalaisten fyysinen toimintakyky oli 5. luokkalaisia parempi. 5. luokan tytöt saivat poikia parempia tuloksia eteentaivutuksessa ja käsipainonnostossa. 5. luokalla tyttöjen ja poikien 8-juoksussa ei ollut eroja, kun taas tarkkuusheitossa ja vauhdittomassa 5-loikassa pojat saivat tyttöjä parempia tuloksia. 8. luokan tytöt suoriutuivat poikia paremmin eteentaivutuksessa kun taas 8. luokan pojat suoriutuivat tyttöjä paremmin käsipainonnostossa, vauhdittomassa 5-loikassa, 8-juoksussa ja tarkkuusheitossa. Toimintakyvyn ja itsearvioiden välisessä korrelaatiossa tulokset olivat aiemman tutkimustiedon mukaisia. Kokonaan uutta tietoa oli, että myös 5. luokan tytöt sekä pojat pystyvät arvioimaan omaa fyysistä toimintakykyään tarkasti 5-portaisen itsearviointiasteikon avulla. 8. luokan oppilaista pojat kykenivät arvioimaan realistisemmin omaa toimintakykyään, kun taas tyttöjen optimistiset itsearviot näkyivät heikkona korrelaationa toimintakykymittausten tulosten kanssa. Tulostemme perusteella oppilaiden fyysisen toimintakyvyn itsearvioinnissa ilmeneviin haasteisiin on syytä puuttua, etenkin 8. luokan oppilaiden fyysisten toimintakykytestauksien yhteydessä. Aiempaan tutkimukseen pohjaten, oppilaiden itsearvioita on mahdollista helpottaa perehtymällä arvioitavaan aiheeseen huolella ennen varsinaista arviota esimerkiksi opetusvideon tai luetun tekstin avulla. Opetussuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden saavuttamiseksi tämä on ensiarvoisen tärkeää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuntotestisovellusten luotettavuustarkastelu osana fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää
Bister, Markus; Jouppila, Mari (2011)Bister Markus & Jouppila Mari. 2011. Kuntotestisovellusten luotettavuustarkastelu osana Fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 103s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ... -
Sosiaalisen ympäristön yhteys lasten minäkäsitykseen ja itsetuntoon
Kulmala, Annika (2021)Minäkäsitys (self-concept) ja itsetunto (self-esteem) ovat moniselitteisiä subjektiivisia ilmiöitä, jotka saattavat muuttua elämän aikana useaankin kertaan. Käsitteitä saatetaan käyttää synonyymeina, vaikka ne eivät tarkoita ... -
Nuorten kokemuksia ulkonäköpaineista ja sosiaalisista paineista
Viisteensaari, Janina (2018)Viisteensaari, Janina. 2018. Nuorten kokemuksia ulkonäköpaineista ja sosiaalisista paineista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia ... -
Yläkouluikäisen oppilaan musiikillinen minäkäsitys : tapaustutkimus 8. luokkalaisille
Saukko, Kaisa (2019)Kuka minä olen, millainen minä haluaisin olla ja millainen olen muiden mielestä? Näitä kysymyksiä varmasti moni yläkouluikäinen nuori pohtii. Myös musiikintunneilla tarkastellaan näitä kysymyksiä. Tulamon (1993) määritelmässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.