dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Huhtaniemi, Aleksi | |
dc.date.accessioned | 2018-04-18T10:19:29Z | |
dc.date.available | 2018-04-18T10:19:29Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1868018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57670 | |
dc.description.abstract | Huhtaniemi, Aleksi. 2018. Yliopisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda aineistoon perustuva teoreettinen malli Jyväskylän ylipistossa toteutetun akateemisten taitojen vertaisohjaus –interventioon osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksista. Tutkimus toteutet-tiin grounded theory –metodilla jatkuvan vertailun menetelmään hyödyntäen.
Tutkimuksen päätulos on tutkimuksessa mallinnettu merkityksellistymisen kolmiosainen prosessi, joka tarkoittaa henkilökohtaista oppimiskokemusta itsen, tunteiden ja oppimisen suhteesta yliopisto-opintoihin. Merkityksellistyminen tapahtuu luottamuksen ilmapiirissä, joka syntyy ohjaajien ja ohjattavien välisessä, vertaisessa vuorovaikutuksessa.
Kun vertaisohjauksessa onnistuttiin tuottamaan tällaisia oppimiskokemuksia luottamuksen ilmapiirissä, pystyttiin ohjauksella tukemaan tuen tarpeessa olleiden opiskelijoiden opintoja. Tutkimuksen kohteena olleen vertaisohjausintervention käyttöteoria oli hyvin samankaltainen, kuin tässä tutkimuksessa aineiston perusteella muodostettu teoria. Tämä osoittaa, että interventio toimi suunnitellulla tavalla. Intervention kehittämisen kannalta olisi tärkeää kiinnittää jatkossa huomiota luottamuksen ilmapiirin edistämiseen ohjauksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (77 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vertaisohjaus | |
dc.title | Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804182110 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Grounded theory | |
dc.date.updated | 2018-04-18T10:19:29Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | esteettömyys | |
dc.subject.yso | korkea-asteen koulutus | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |