Ylipisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa
Huhtaniemi, Aleksi. 2018. Yliopisto-opintojen merkityksellistyminen vertaisohjauksessa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda aineistoon perustuva teoreettinen malli Jyväskylän ylipistossa toteutetun akateemisten taitojen vertaisohjaus –interventioon osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksista. Tutkimus toteutet-tiin grounded theory –metodilla jatkuvan vertailun menetelmään hyödyntäen.
Tutkimuksen päätulos on tutkimuksessa mallinnettu merkityksellistymisen kolmiosainen prosessi, joka tarkoittaa henkilökohtaista oppimiskokemusta itsen, tunteiden ja oppimisen suhteesta yliopisto-opintoihin. Merkityksellistyminen tapahtuu luottamuksen ilmapiirissä, joka syntyy ohjaajien ja ohjattavien välisessä, vertaisessa vuorovaikutuksessa.
Kun vertaisohjauksessa onnistuttiin tuottamaan tällaisia oppimiskokemuksia luottamuksen ilmapiirissä, pystyttiin ohjauksella tukemaan tuen tarpeessa olleiden opiskelijoiden opintoja. Tutkimuksen kohteena olleen vertaisohjausintervention käyttöteoria oli hyvin samankaltainen, kuin tässä tutkimuksessa aineiston perusteella muodostettu teoria. Tämä osoittaa, että interventio toimi suunnitellulla tavalla. Intervention kehittämisen kannalta olisi tärkeää kiinnittää jatkossa huomiota luottamuksen ilmapiirin edistämiseen ohjauksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta
Honkonen-Seppälä, Maarit (2009)Tutkimuksessa kuvataan Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ko-kemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta. Aineisto koostuu 23:n syksyllä 2003 aloittaneen opiskelijan kirjoitelmista, joissa käsiteltiin ... -
Ohjausalan koulutus Suomessa : selvitys koulutusten rakenteista ja sisällöistä
Kasurinen, Helena; Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi; Kukkaneva, Eelis (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2024)Tässä julkaisussa kuvataan ohjausalan suomen- ja ruotsinkielisten koulutusten rakenteita ja sisältöjä Suomessa vuosina 2020–2023 sekä tarkastellaan koulutusrakenteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Selvitys pohjautuu ... -
"Enemmän kuin pelkkä projekti" : Supporting Immigrants in Higher Education in Finland : SIMHE-UniPID -pilottihankkeen yhteenveto
Häkkinen, Marita; Käyhkö, Katinka; Bogdanoff, Minna (The Finnish University Partenership for International Development (UniPID), University of Jyväskylä, 2017) -
"More than just a project" : Supporting Immigrants in Higher Education in Finland : summary of the SIMHE-UniPID pilot
Häkkinen, Marita; Käyhkö, Katinka; Bogdanoff, Minna (The Finnish University Partnership for International Development (UniPID), University of Jyväskylä, 2017) -
It takes the Entire University Community to Educate Students in Becoming Academics
Koponen, Eeva; Kinnunen, Johanna; Jääskelä, Päivikki (Libreriauniversitaria.it, 2018)Development of scientific thinking is considered an essential but challenging aim of academic studies. In practice, this challenge becomes evident when students begin preparing their theses. Therefore, proper guidance ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.