Identity exploration through given names
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten alakouluikäiset oppilaat luovat merkityksiä etunimelleen ja lempinimelleen sekä rakentavat identiteettiään käsitellessään nimeään. Nimen ja identiteetin merkityksellinen yhteys on havaittu aiemmassa kirjallisuudessa; aihe on kuitenkin saanut verrattain vähän huomiota aiemmissa suomalaisissa tutkimuksissa.
Kahdeksantoista 6. luokan oppilasta osallistui tiedon tuottamiseen. Osallistujat valmistivat portfolion ja jälkikäteen 12 heistä osallistui puolistrukturoituun haastatteluun. Osallistujien narratiivit analysointiin tulkitsevalla diskurssinanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneet 6.-luokkalaiset rakentavat narratiiveissaan niin merkityksellisyyttä kuin merkitsemättömyyttä etunimelleen. Osan tuotokset olivat kuitenkin epäjohdonmukaisia. Lisäksi osallistujien kesken oli huomattavaa vaihtelua siinä, miten he rakensivat identiteettiään käsitellessään nimeään. Osa osallistujista yhdisti etunimensä vahvasti yksilöllisiin ominaisuuksiin, perheeseen ja etnisyyteen, kun taas osa ei. Nimen ja identiteetin yhteyttä ja etunimien sopivuutta identiteetin rakentumisen tutkimiseen olisi tarpeellista selvittää vielä lisää erityisesti monikielisissä ympäristöissä, jotta identiteetin rakentumista voitaisiin tukea kokonaisvaltaisesti.
...
The purpose of this thesis is to investigate how elementary school aged pupils construct significance to their given name, nickname and their identities while exploring their names. The meaningful nature of given name to identity has been established in the previous literature; however, this relation has earlier gained relatively little scholarly interest in Finland.
Eighteen pupils from a sixth grade class participated in the data generation. The participants created a portfolio concerning their given name and afterwards, a semi-structured interview was conducted to 12 of the participants. Interpretive discourse analysis was used to analyze the narratives.
The results of this study show that the participants were constructing both the significance and insignificance of their given name in the narratives. However, some participants focused more on the significance or insignificance, whereas other participants were inconsistent throughout the data. Additionally, the participants varied greatly on how they constructed their identity when discussing their name. Some participants had strong connections of their given name to personal characteristics, family, and ethnicity, whereas others did not. It was concluded that in order to comprehensively support identity construction more studies are needed to explore the connection of name and identity and the adequacy of researching identity construction through given names especially in multilingual settings.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Boş Yapmayın, Keep Fighting” : Character Identity Construction Through Language in the Game Valorant
Kundakçi, Selda (2024)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka kieltä ja koodinvaihtoa hyödynnetään videopelihahmojen identiteetin rakentamiseen ja representoimiseen Valorant-nimisessä videopelissä. Tutkimuksen aineisto koostui ... -
"Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
Ylänkö, Minna (2017)Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on tarkastella kahden kaksikielisen perheen jäsenten identiteetin rakentumista. Vaikka kaksikielisyyttä perheissä on tutkittu laajalti, identiteetin rakentumisen näkökulmasta ... -
Driving through floodwater : exploring driver decisions through the lived experience
Hamilton, Kyra; Peden, Amy E.; Keech, Jacob J.; Hagger, Martin (Elsevier, 2019)More than half of unintentional flood-related drowning deaths in Australia are due to driving through floodwater, despite on-going public campaigns. Currently, there is a knowledge gap in understanding why individuals ... -
Sports in Constructing Finnish Americanness in Terms of Transnational and Regional Identity in Two Finnish American Literary Texts
Kushnir, Roman (Siirtolaisuusinstituutti, 2019)