"Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on tarkastella kahden kaksikielisen perheen jäsenten identiteetin rakentumista. Vaikka kaksikielisyyttä perheissä on tutkittu laajalti, identiteetin rakentumisen näkökulmasta tutkimuksia on suhteellisen vähän.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tavoitteena oli selvittää miten perheenjäsenet kuvaavat identiteettiään ja identifioituvat kieliinsä sekä millaisia identiteettejä he rakentavat itselleen. Identiteettiin liittyen, tukielma halusi myös vastata kysymyksiin kielen käytöstä sekä tunteiden ilmaisemisesta. Tutkielma myös tarkastelee mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä identiteettien välillä sukupolvien sekä sisarusten kesken. Lähtökohtana tutkielmassa on, että kieli ja identiteetti ovat erottamattomat ja identiteetti rakentuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa; kun perheenjäsenet kuvaavat identiteettiään, he samalla luovat uusia merkityksiä sekä rakentavat identiteettiään. Kaksikielisyyden määritelmä painottuu enemmän kahden kielen jatkuvaan käyttöön, kielten yhtäläisen osaamisen sijaan.
Tutkielman aineisto koostuu viidestä teemahaastattelusta, jotka toteutettiin skypen välityksellä. Aineiston analyysimenetelminä käytetään laadullista sekä temaattista analyysia sekä näiden lisäksi identiteettiä tarkstellaan diskurssianalyyttisesta lähtökohdasta, minkä mukaan kieli nähdään todellisuuden kuvana tai itse todellisuutta rakentavana tekijänä.
Tutkimustulokset osoittavat, että molempien perheiden natiivit englannin kielen puhujat, äidit, identifioituvat vahvemmin englannin kuin suomen kieleen. Toinen äideistä rakensin myös erittäin vahvan kanadalaisen kulttuurisen identiteetin itselleen. Suomalaiset isät puolestaan kuvasivat itseään hyvin kaksikielisinä. Kaikki lapset identifioituivat voimakkaasti molempiin kieliin sekä kulttuureihin, lukuunottamatta yhtä, jonka kielellinen ja kulttuurinen identiteetti oli vahvasti suomalainen. Kaikki perheenjäsenet olivat jokseenkin sitä mieltä, että äidinkieli on myös tunnekieli, mutta monet kokivat myös pystyvänsä ilmaisemaan toisella kielellään tunteitaan. Sisarusten sekä sukupolvien välisiä eroja identiteeteistä löytyi myös.
...
Muu nimeke
Exploring identity construction in bilingual familiesMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The use of English in the construction of Christian youth identities in a Finnish youth magazine
Jousmäki, Henna (2006) -
Constructing family language policy : a case-study on bilingual family language policy
Viljamaa, Sanna-Kaisa (2012)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kaksikielisten perheiden kielipolitiikkaan vaikuttavia tekijöitä. Tiedetään, että kaksikielisten perheiden vanhempien kielikäytänteillä on suuri vaikutus lapsen kielelliselle ... -
Multi-sited and historically layered language policy construction : parliamentary debate on the Finnish constitutional bilingualism in 1919
Saarinen, Taina; Ihalainen, Pasi (Springer, 2018)In this article, we analyse the construction of Finnish constitutional bilingualism in the aftermath of gaining independence, a traumatic civil war and during the construction of a new republican polity based on regulated ... -
Between bodily action and conventionalized structure : The neural mechanisms of constructed action in sign language comprehension
Hernández, Doris; Puupponen, Anna; Keränen, Jarkko; Ortega, Gerardo; Jantunen, Tommi (Elsevier, 2024)Sign languages (SLs) are expressed through different bodily actions, ranging from re-enactment of physical events (constructed action, CA) to sequences of lexical signs with internal structure (plain telling, PT). Despite ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.