"Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on tarkastella kahden kaksikielisen perheen jäsenten identiteetin rakentumista. Vaikka kaksikielisyyttä perheissä on tutkittu laajalti, identiteetin rakentumisen näkökulmasta tutkimuksia on suhteellisen vähän.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tavoitteena oli selvittää miten perheenjäsenet kuvaavat identiteettiään ja identifioituvat kieliinsä sekä millaisia identiteettejä he rakentavat itselleen. Identiteettiin liittyen, tukielma halusi myös vastata kysymyksiin kielen käytöstä sekä tunteiden ilmaisemisesta. Tutkielma myös tarkastelee mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä identiteettien välillä sukupolvien sekä sisarusten kesken. Lähtökohtana tutkielmassa on, että kieli ja identiteetti ovat erottamattomat ja identiteetti rakentuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa; kun perheenjäsenet kuvaavat identiteettiään, he samalla luovat uusia merkityksiä sekä rakentavat identiteettiään. Kaksikielisyyden määritelmä painottuu enemmän kahden kielen jatkuvaan käyttöön, kielten yhtäläisen osaamisen sijaan.
Tutkielman aineisto koostuu viidestä teemahaastattelusta, jotka toteutettiin skypen välityksellä. Aineiston analyysimenetelminä käytetään laadullista sekä temaattista analyysia sekä näiden lisäksi identiteettiä tarkstellaan diskurssianalyyttisesta lähtökohdasta, minkä mukaan kieli nähdään todellisuuden kuvana tai itse todellisuutta rakentavana tekijänä.
Tutkimustulokset osoittavat, että molempien perheiden natiivit englannin kielen puhujat, äidit, identifioituvat vahvemmin englannin kuin suomen kieleen. Toinen äideistä rakensin myös erittäin vahvan kanadalaisen kulttuurisen identiteetin itselleen. Suomalaiset isät puolestaan kuvasivat itseään hyvin kaksikielisinä. Kaikki lapset identifioituivat voimakkaasti molempiin kieliin sekä kulttuureihin, lukuunottamatta yhtä, jonka kielellinen ja kulttuurinen identiteetti oli vahvasti suomalainen. Kaikki perheenjäsenet olivat jokseenkin sitä mieltä, että äidinkieli on myös tunnekieli, mutta monet kokivat myös pystyvänsä ilmaisemaan toisella kielellään tunteitaan. Sisarusten sekä sukupolvien välisiä eroja identiteeteistä löytyi myös.
...


Alternative title
Exploring identity construction in bilingual familiesMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24515]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"The best of both worlds" : bilingual family life according to Finnish and English-speaking parents in Finland and the United Kingdom
Pystynen, Riikka (2013)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Suomessa ja Isossa-Britanniassa asuvien eri kieli- ja kulttuuritaustaisten pariskuntien näkemyksiä kaksikielisyydestä perheen arjessa ja millä keinoin lasten kaksikielistä ... -
Exploring bilingual ideology and identity of EMI medical teachers and students in China’s mainland
Qin, Paiwei (Comparative and International Education Society, University of Pittsburgh, 2021)This qualitative research in-progress investigates the bilingual ideology and identity of EMI (English-medium-instruction) teachers and students at a Chinese medical university that aims to enrich the understanding of ... -
Tensions on Finnish Constitutional Bilingualism in Neo-nationalist Times : Constructions of Swedish in Monolingual and Bilingual Contexts
Saarinen, Taina (Palgrave Macmillan, 2020)This chapter analyses the tensions on the status of Finnish constitutional bilingualism from the perspective of higher education, more precisely from the position of Swedish in one monolingually Swedish university (Åbo ... -
The benefits and challenges of raising a child bilingual : views of Finnish-English bilingual families living in Finland
Takala, Ellinoora (2019)Tämän Pro Gradu-tutkielman aihe on kaksikielisyys ja lasten kasvattaminen kaksikielisiksi. Tutkielmani perustuu seitsemään kaksikielisen (suomi-englanti) Suomessa asuvan perheen haastatteluun. Perheiden elämäntilanteet ... -
Family language policy in bilingual Finnish and Swedish families in Finland
Huhta, Austin (2020)In Finland families are only allowed to choose one language for their child to be the child’s L1 even if the family is bilingual. With both Finnish and Swedish being national languages of Finland this thesis looked into ...