Engaging with film characters : Empirical study on the reception of characters in The Hobbit films
Välisalo, T. (2017). Engaging with film characters : Empirical study on the reception of characters in The Hobbit films. Fafnir : Nordic Journal of Science Fiction and Fantasy Research, 4(3-4), 12-30. http://journal.finfar.org/articles/1159.pdf
Julkaistu sarjassa
Fafnir : Nordic Journal of Science Fiction and Fantasy ResearchTekijät
Päivämäärä
2017Oppiaine
Nykykulttuurin tutkimusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© 2017 Fafnir – Nordic Journal of Science Fiction and Fantasy Research
Characters are important for the audience reception of films, but little
empirical research on actual audiences has been conducted on the topic of
character reception. Are characters important for all audiences, and if not, what are
the possible reasons and implications? How do audiences construct their
engagement with characters? I argue that in addition to elements in Murray Smith’s
classic model, structure of sympathy, other elements should be included when
studying character engagement. This article presents an empirical study on the
reception of characters using the Nordic responses (4,879 total) drawn from the
global audience survey on The Hobbit fantasy film trilogy (Jackson, An Unexpected
Journey; The Desolation of Smaug; The Battle of the Five Armies). Based on the
data, this study identifies two additional elements of character engagement. Firstly,
aided by Anne Jerslev’s model of emotions attached to fictional universes, the
making of fictional characters is recognized as an essential element of character
engagement, something audiences are drawn to. The second element is formed by
connections outside the story, such as other works of fiction, conventions of the
fantasy genre, and discussions and debates about the films. Including these
contextual elements results in a more comprehensive understanding of emotional
engagement with characters.
...
Julkaisija
FINFAR SocietyISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-2009Asiasanat
Alkuperäislähde
http://journal.finfar.org/articles/1159.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27899190
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaksi maailmaa? : sukupuoli Mika Waltarin kirjailijakuvassa, teksteissä ja niiden vastaanotossa 1925-1939
Järvelä, Juha (University of Jyväskylä, 2013) -
”Siellä missä miehiä tehdään” – Mika Waltarin nuoruuden tuotanto ja sen vastaanotto sukupuolten rakentamisen paikkoina
Torninoja-Latola, Jaana (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Kaunokirjallisuus ja siitä käydyt keskustelut sukupuolihistorian lähteenä : lectio praecursoria 13.6.2013
Järvelä, Juha (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto, 2013)Juha Järvelän Suomen historian väitöskirja Kaksi maailmaa? Sukupuoli Mika Waltarin kirjailijakuvassa, teksteissä ja niiden vastaanotossa 1925–1939 tarkastettiin 13.6.2013 Jyväskylän yliopistossa. Vastaväittäjänä toimi ... -
„Eine Million Arten, einen Ork zu schlachten“ : zur Rezeption der Hobbit-Verfilmung als Action-Abenteuer-Film in Finnland und Deutschland
Schuchmann, Marianna (2018)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan kansainvälisen World Hobbit Projectin (WHP) suomalaisten ja saksalaisten vastaajien mielipiteitä Peter Jacksonin Hobitti-trilogiaan toimintaseikkailuelokuvana. Tutkimuksen ... -
“I’m just being a difficult LoTR hardcore fan” : Tolkien Fans’ Actions and Reactions to Peter Jackson’s The Hobbit Trilogy
Siikilä-Laitila, Minna (FINFAR - Suomen science fiction- ja fantasiatutkimuksen seura, 2022)Peter Jackson’s The Hobbit trilogy has been debated and discussed widely. Fans of J.R.R. Tolkien have had strong opinions about the films, and I believe that their online conversations about the movies call for a closer ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.