Du er amazing : multilingualism as a resource for celebrity practice on Isac Elliot's Twitter
Sosiaalisen median myötä suhde fanien ja fanituksen kohteiden, ”julkkisten”, välillä on muuttunut. Sosiaalisen median myötä kuka tahansa voi ottaa yhteyttä julkisuuden henkilöihin sekä osoittaa faniuttaan internetissä. Julkisuuden henkilöt puolestaan voivat kontrolloida omaa julkisuuskuvaansa sekä ylläpitää fanikuntaansa sosiaalisen median kautta käyttäen apunaan erilaisia strategioita. Onkin mielenkiintoista tarkastella, millaisia kielivalintoja tehdään, kun julkisuuden henkilö kohtaa eri äidinkieliä puhuvia fanejaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisen poptähden Isac Elliotin monikielistä viestintää Twitterissä julkisuuden harjoittamisen resurssina. Tutkielman aineisto koostuu 182 tviitistä tai tviittiketjusta, joissa on sekä Isac Elliotin ja hänen faniensa, ellioteerien, tviittejä. Aineisto jaettiin viiteen eri kategoriaan niissä esiintyvien toimintojen mukaan, minkä jälkeen aineistoa tarkasteltiin laadullisen diskurssianalyysin menetelmin ottaen huomioon sen kielellisen monimuotoisuuden, kontekstin sekä monikielisyyden funktiot ja merkitykset. Analyysissä käytettiin apuna sekä monikielisyyden että ns. julkimotutkimuksen teorioita.
Tutkimuksen perusteella Isac Elliot tyypillisesti käyttää Twitteriä ylläpitääkseen fanikuntaansa sekä mainostaakseen musiikkiaan ja muita tuotteitaan. Laulaja lisäksi korostaa Twitterissä statustaan julkisuuden henkilönä, kertoo omasta itsestään sekä kampanjoi hyväntekeväisyyden puolesta. Twiitit on useimmiten kirjoitettu englanniksi, mutta etenkin faneille kohdistetuissa vastaustviiteissä mukana on myös suomen-, ruotsin- ja norjankielisiä elementtejä. Myös visuaaliset elementit, kuten emojit ja kuvat ovat hyvin yleisiä. Kaikille faneille osoitetut tviitit ovat useimmiten englanninkielisiä. Aineisto viittaa siihen, että Isac Elliot ja hänen faninsa käyttävät englantia lingua franca -tyyppisesti, vaikka heillä olisi jopa yhteinen äidinkieli, mutta myös monikieliset ja visuaaliset elementit ovat yleisiä apukeinoja yhteisen kommunikointitavan luomisessa. Isac Elliot myös toisinaan mukailee kielenkäyttöään fanin käyttämän kielen perusteella. Kaiken kaikkiaan englannilla on suuri merkitys faniyhteisön kielenkäytölle, mihin viittaa se, että suomen-, ruotsin- ja norjankieliset tviitit sisältävät usein koodinvaihtoa englantiin.
...
Alternative title
Multilingualism as a resource for celebrity practice on Isac Elliot's TwitterKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Celebrity practice in networked media : a case study of Lady Gaga and Twitter
Myrskog, Lari (2014)Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin poplaulaja Lady Gaga käyttää yhteisö- ja mikroblogipalvelu Twitteriä aktiiviseen julkisuuden harjoittamiseen. Aineisto koostui 207 Lady Gagan julkaisemasta tweetistä eli ... -
Novel and progressive – or traditional and reproductive? : critical discourse analysis on celebrity executives’ ideological talk
Kansikas, Juha Petteri (2021)Kuuluisia yritysjohtajia seurataan intensiivisesti julkisessa keskustelussa, ja heitä pidetään aikamme supersankareina. Heidän näkemyksiään ylistetään, ja yritysten menestyksen uskotaan seuraavan nerokkaan johtajuuden ... -
“Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
Minkkinen, Laura (2024)Julkisten anteeksipyyntöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkilöiden tekemistä rikkeistä leviävät nopeasti sosiaalisen median alustoilla, minkä lisäksi 2020-luvun ... -
Understanding the Strategies and Practices of Facebook Microcelebrities for Engaging in Sociopolitical Discourses
Das, Dipto; Islam, A. K. M. Najmul; Haque, S. M. Taiabul; Vuorinen, Jukka; Ahmed, Syed Ishtiaque (ACM, 2022)In this paper, we study popular microcelebrities from the Global South to understand their strategies and practices on Facebook. Unlike traditional celebrities who gain their reputation through different types of physical ... -
Describing the entrepreneurial process of celebrity-entrepreneurs in cultural industries : grounded theory and autoethnographic study of nine female entrepreneurs working in the entertainment industry in Finland
Näkyvä, Lotta (2018)Yrittäjyyttä eri ulottuvuuksineen on tutkittu laajasti. Kulttuuriteollisuus, mukaan lukien viihdeala, ovat myös herättäneet viime aikoina taloustutkijoiden mielenkiinnon. Julkisuuden henkilöksi tuleminen on yksi kulttuurialan ...