University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Novel and progressive – or traditional and reproductive? : critical discourse analysis on celebrity executives’ ideological talk

Thumbnail
View/Open
1.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kansikas, Juha Petteri
Date
2021
Discipline
YrittäjyysEntrepreneurship
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kuuluisia yritysjohtajia seurataan intensiivisesti julkisessa keskustelussa, ja heitä pidetään aikamme supersankareina. Heidän näkemyksiään ylistetään, ja yritysten menestyksen uskotaan seuraavan nerokkaan johtajuuden tuloksena. Samaan aikaan yritykset ovat tunnistaneet myyttisten tarinoiden luomisen arvon, ja ne käyttävät medianäkyvyyttä työkaluna osakkeenomistajien arvon nostamisessa. Tämä tutkimus analysoi kriittiseen sävyyn valikoitujen johtajien julkisia puheita, ja täydentää erityisesti kirjallisuutta, joka käsittelee organisaatioiden ja johtajien ideologiaa, yritysmyyttejä ja julkisuusjohtajia, sekä talouseliittejä. Tämä tutkimus etsii vastauksia yritysjohtajien puheiden luonteen ja tavoitteiden määrittelemiseen, ja yrittää ymmärtää niiden arvoihin, uskomuksiin ja ideoihin liittyviä yhdistäviä ulottuvuuksia. Selitysten löytämiseksi tutkimuksessa käytetään julkisuusjohtajien yleisesti saatavilla olevia videoleikkeitä, podcast-tallenteita, ja kirjoitettuja tarinoita, joita tutkitaan kriittisen diskurssianalyysin näkökulmasta. Narratiivianalyysin ja retorisen analyysin keinoja käytetään myös datan analysoinnissa, jotta suostuttelevat tekniikat, ideologiset tavoitteet, vallankäyttö, ja tarinankerronnan ulottuvuudet voitaisiin löytää paremmin aineistosta. Tulokset osoittavat, että kaikki porvarihyveet - rakkaus, usko, toivo, harkitsevuus, kohtuullisuus, oikeellisuus ja rohkeus - ovat käytössä kohdehenkilöiden puheessa, jotta he voisivat selittää ideoitaan, uskomuksiaan ja toimintaansa ympäröivässä maailmassa. Lisäksi tulokset osoittavat, että julkisuusjohtajat kertovat yhteneviä tarinoita sekä autenttisesti, pohjautuen heidän omiin persoonallisuuksiinsa ja uskomuksiinsa, että performatiivisesti, vaikuttavana sosiaalisena toimintana. Siksi tulokset antavat päinvastaisia todisteita yleisesti hyväksytyille oletuksille, että johtajien puheet sisältäisivät uusia ja edistyksellisiä ideoita tai näkemyksiä. Tämä tutkimus ennemminkin osoittaa, että julkisuusjohtajien puheesta puuttuu innovatiivinen sisältö, mutta ne ovat rakennettuja aineksista, jotka edistävät henkilökohtaisia tai yritykseen liittyviä tavoitteita. Tämä tutkimus toimii kehotuksena kriittisyyden säilyttämiseksi modernissa markkinatalouden maailmassa, joka on yhä enenevissä määrin riippuvainen vaikuttavasta puheesta. Lopuksi tutkimus avaa ovia johtajien performatiiviseen puheeseen liittyvälle uudelle tutkimukselle. ...
 
Celebrity executives and business leaders are followed intensively in the public debate and considered as the superheroes of our time. Their ideas and visions are praised, and companies’ success is often believed to happen as a result of ingenious leadership. Simultaneously, organizations have recognized the value of myth creation and use media exposure as a tool for increasing shareholder value. This thesis complements particularly the literature related to organizational and managerial ideology, corporate myths and celebrity executives, and business elites by analyzing critically the publicly available discourse of selected business leaders. This study searches for answers for the nature and objectives of executive discourse and tries to understand the connective dimensions in terms of its values, beliefs, and ideas. In order to find explanations for the defined questions, this study examines publicly available video clips, podcast recordings, and written stories of celebrity executives from a perspective of critical discourse analysis. To discover the persuasive techniques, ideological objectives, power use, and dimensions of storytelling behind the discourse, elements of narrative analysis and rhetorical analysis are also used with the data. The results indicate that the informants use the dimensions of bourgeois virtues – love, faith, hope, prudence, temperance, justice, and courage – to explain their ideas, beliefs, and actions in the world around them. In addition, the results demonstrate that celebrity executives tell similar stories both authentically, in line with their own personality and beliefs, and performatively, as effective social action. Therefore, the findings deliver evidence to contradict the generally accepted supposition of considering executive discourse novel and progressive in ideas or visions. Rather, this study suggests that the discourse of celebrity executives is tenuous in innovative content but constructed of performative elements that aim for promoting personal or organizational objectives. This study functions as an appeal to maintain criticism in the modern world of developing market economy that is increasingly dependent on influential discourse. Finally, the study opens up pathways for further research concerning performative executive discourse. ...
 
Keywords
celebrity executives corporate myths critical discourse analysis julkisuuden henkilöt yritysjohtajat performatiivisuus ideologiat retoriikka diskurssianalyysi public figures business leaders performativity ideologies rhetoric discourse analysis
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106173831

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sylviasta, Sylvialle, Sylviana : retoriikka ja merkityksenmuodostus osoitteessa www.sylviaplathforum.com 

    Rohas, Eeva (University of Jyväskylä, 2016)
    This study explores the writings of Sylvia Plath Forum, a discussion forum in the Internet that was launched in 1998. Using Norman Fairclough’s critical discourse analysis, Chaïm Perelman’s theory of argumentation, ...
  • The global politics of celebrity humanitarianism 

    Yrjölä, Riina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times 

    Loisa, Janne (2019)
    Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ...
  • Ajan henki lain kirjaimessa : suomalaisten lastensuojelulakien ja -asetusten ideologiat 

    Tanskanen, Ilona (2019)
    The Spirit of Time in the Letter of the Law. The Ideologies of Finnish Child Welfare Legislation analyses what kinds of ideologies are construed in child welfare legislation and how. It is based on a critical discourse ...
  • Heroes or villains? : a critical discourse analysis of climate change discourses in logging-related editorials of Maaseudun Tulevaisuus 

    Rautio, Sofia (2020)
    Metsät ovat olennainen osa ilmastonmuutoksen hillintää Suomessa, ja niiden hoitomenetelmät vaikuttavat suuresti hiilinielujen ja -varastojen laajuuteen. Suomen metsät ovat suurimmalta osin yksityisesti omistettuja, joten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre