Describing the entrepreneurial process of celebrity-entrepreneurs in cultural industries : grounded theory and autoethnographic study of nine female entrepreneurs working in the entertainment industry in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Yrittäjyyttä eri ulottuvuuksineen on tutkittu laajasti. Kulttuuriteollisuus, mukaan lukien viihdeala, ovat myös herättäneet viime aikoina taloustutkijoiden mielenkiinnon. Julkisuuden henkilöksi tuleminen on yksi kulttuurialan menestyksen mittareista, mutta julkisuuteen nouseminen on saanut teknologiateollisuuden kasvun myötä aivan uudet mittasuhteet. Näiden alojen päällekkäisyyksistä yrittäjyysperspektiivistä ei kuitenkaan vielä löydy kirjallisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin löytää ilmiöitä kulttuurialalla työskentelevien julkisuuden henkilöiden yrittäjyysprosessista käyttäen kvalitatiivisen tutkimuksen ankkuroitua teoria-metodia sekä autoetnografista metodia.
Datasta ilmennyt viitekehys koostui kolmesta eri kokonaisuudesta: yksilötason tekijöistä, läpimurtomahdollisuuksista sekä uran kehittämisestä ja ylläpidosta. Analyysi antaa osviittaa siitä, että menestyäkseen kulttuurialalla tietyt yksilötason tekijät, kuten kokemukset ja kognitiiviset piirteet, ovat hyödyksi yrittäjälle. Lisäksi pseudo-tapahtumien luominen on keskeinen työkalu jatkuvuuden takaamiseksi julkisuus- ja kulttuuriteollisuuden aloilla. Teollisuuskeskeiset resurssit nousivat myös tutkimuksessa esiin, erityisesti yksilön ulkonäön merkitys sekä taidot, joilla hallita pseudo-tapahtumia taustajoukkojen puuttuessa.
...
The entrepreneurial process and its many dimensions have been studied in detail for decades (eg. Shane, 2003). Cultural industries, including the entertainment industry, on the other hand, have increased their appeal in the academic research field lately, covering topics from industry dynamics to industry-specific features. Becoming a celebrity is one of the most renowned forms of succeeding in the cultural industries. Studies on the intersection of entrepreneurship and the celebrities in the cultural industries are however missing in current literature. Using the grounded-theory and the autoethnographic methods, phenomena that exists in this intersection is revealed in this study.
In the data I discovered a framework that was formed of three aggregate dimensions – the individual-level factors, the breakthrough opportunity, and the growth and maintenance phase of one’s career. The analysis indicates that in order to find success in the cultural industries, certain individual-level factors, such as experiences and cognitive characteristics, are beneficial for the entrepreneur, and that pseudo-events are a central tool for creating continuity in the celebrity and cultural industries. Industry-specific resources were also identified, namely the importance of outer appearances, and the skills to manufacture pseudo-events in the absence of a team that would do it for you.
The research adds to the understanding of the individual-opportunity nexus in a new context, exposing features that are specific to the celebrity and cultural industries. The proposed framework provides a basis for future research concerned with the intersection of entrepreneurship, celebrity industry, and the cultural industries.
...
Muu nimeke
Grounded theory and autoethnographic study of nine female entrepreneurs working in the entertainment industry in FinlandAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
An investigation into the opportunity recognition process of immigrant entrepreneurs in Finland
Maharramov, Elmar (2020)Immigrant Entrepreneurship has been a considerably important topic in entrepreneurship research. The significance of the area of immigrant entrepreneurship as a research area is more prominent in ... -
Motivation to become an entrepreneur in Finland : the case of Bangladeshi immigrants
Ahmed, Hasan (2018)This paper describes the motivations in the starting of own business, difficulties and challenges faced by the Bangladeshi immigrant entrepreneurs in Finland and support services available for immigrant entrepreneurs ... -
Early-Stage Business Failures of Opportunity-Driven Immigrant Entrepreneurs in Finland: The Role of Liability of Foreignness
Némethová, Kristína (2022)Maahanmuuttajayrittäjien perustamat yritykset ovat todennäköisempiä epäonnistumaan, koska ne ovat epäedullisessa asemassa syntyperäisten perustamiin yrityksiin nähden. Kuten monikansalliset organisaatiot operoidessaan ... -
Evaluation and reasoning in the entrepreneurial opportunity process : narratives from sex industry entrepreneurs
Kuivaniemi, Leni (University of Jyväskylä, 2010) -
Female entrepreneurs performance : a systematic literature review of forces influencing the performance of African female entrepreneurs
Ewoh, Ethel (2014)The role of entrepreneurship has been known for many decades as the most important factor contributing to the economic development. Most studies, regarding female or gender difference in SMEs performance have mainly emerged ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.