Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorDufva, Hannele
dc.contributor.advisorAlanen, Riikka
dc.contributor.authorHotti, Elina
dc.date.accessioned2018-04-13T11:46:52Z
dc.date.available2018-04-13T11:46:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1867597
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57592
dc.description.abstractOpettajan työ ei rajaudu pelkästään opetukseen, vaan oppituntien suunnittelu on keskeinen osa opettajan työnkuvaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ruotsin kielen aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä oppitunnin suunnittelusta ja koulutuksen oppitunnin suunnitteluun tarjoamista valmiuksista. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia eroja ruotsin opettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä oppitunnin suunnittelusta on. Tämän kvalitatiivisen sisällönanalyysin aineistona oli kymmenen (10) opettajaopiskelijan haastattelut, joista viisi (5) oli ruotsin kielen opettajaopiskelijoita ja viisi (5) luokanopettajaopiskelijoita. Aineisto kerättiin keväällä 2017. Aineisto litteroitiin ja teemoitettiin analysointia varten. Tulokset osoittivat, että opettajaopiskelijoiden käsitykset oppitunnin suunnittelusta ovat samankaltaisia aiemman tutkimuksen kanssa ja uutena aspektina esiin nostettiin oppimisen arviointi. Oppituntien suunnittelu tarkoittaa niitä valmisteluita ja pohdintoja, joiden avulla opettaja varmistaa, että oppitunti edistää oppilaiden oppimista mahdollisimman hyvin. Keskeisimmät erot opettajaopiskelijoiden käsityksissä liittyivät oppitunnin suunnittelun määrittelyn laajuuteen ja tekijöihin, jotka vaikuttavat opetuksen suunnitteluun. Valmiudet, joita koulutus tarjoaa oppitunnin suunnitteluun, koettiin pääasiassa riittäviksi ja hyviksi. Tulokset osoittivat myös, että opettajaopiskelijoiden käsityksissä tulevat esille vallitsevat käsitykset oppimisesta ja opettamisesta, jossa opettajan rooli on toimia oppimisen ohjaajana ja jossa oppilas on aktiivinen osallistuja, joka on vastuussa omasta oppimisestaan. Arvioinnin liittäminen oppituntien suunnitteluun liittyy oletettavasti formatiivisen arvioinnin korostamiseen opetussuunnitelmassa ja opetuksessa. Erot käsityksissä puolestaan liittyvät eri oppiaineiden luonteeseen ja oppitunnin rakenteen ymmärtämiseen. Koulutuksen tarjoamat valmiudet liittyivät vahvasti opetusharjoitteluihin, sillä käytännön kokemus oppituntien suunnittelusta saavutettiin opetusharjoitteluiden kautta. Vallitsevien oppimis- ja opettamiskäsitysten korostuminen vastauksissa kertoo siitä, että käsityksiä painotetaan opettajankoulutuksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlektionsplanering
dc.subject.otherlärarutbildning
dc.subject.otherlärarstuderande
dc.subject.otherplaneringsprocess
dc.subject.otherundervisning
dc.title"Denna lektion måste vara ett pedagogiskt fyrverkeri" : lärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
dc.title.alternativeLärarstuderandes uppfattningar om lektionsplanering
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804132062
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-04-13T11:46:52Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppitunnit
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot