Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKostiainen, Emma.
dc.contributor.advisorPöysä-Tarhonen, Johanna.
dc.contributor.advisorHäkkinen, Päivi.
dc.contributor.authorLaukkanen, Heidi
dc.date.accessioned2018-04-10T16:19:45Z
dc.date.available2018-04-10T16:19:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1867229
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57540
dc.description.abstractTieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön hyödyistä on paljon tutkimusnäyttöä ja teknologia on tällä hetkellä erottamaton osa koulun, oppilaiden ja opettajien arkea. Teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa ei kuitenkaan ole vielä yleistynyt, ja opettajan voidaan ajatella olevan keskeisessä roolissa uusien toimintatapojen kokeilemisessa ja käyttöön ottamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä alakoulun liikunnanopetuksessa. Lähestyn tutkimusongelmaa tarkastelemalla opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytön hyödyistä ja haasteista liikunnanopetuksessa. Tutkimukseni metodologinen lähestymistapa on laadulliseen tutkimussuuntaukseen kuuluva fenomenografia. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta harkinnanvaraisesti valittua opettajaa, joilla kaikilla oli kokemusta teknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa. Saatu aineisto analysoitiin fenomenografista analyysia soveltaen. Opettajien käsitykset teknologian hyödyistä liikunnanopetuksessa jakautuivat opettajan ja oppilaan hyötyihin. Teknologian ajateltiin auttavan opettajaa arvioinnin ja opetuksen toteuttamisessa, kun taas oppilaan hyödyt liittyivät minäkäsityksen muodostumiseen, motivaation lisääntymiseen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksiin sekä erilaisiin tapoihin oppia. Teknologian käytön haasteet johtuivat käsitysten mukaan joko resursseista, teknologian käyttämisestä tai opettajasta. Resursseista johtuvia haasteita olivat kuntien ja koulujen rajalliset resurssit tai niiden puute, sekä aikaresurssit. Teknologian käyttämisestä johtuvia haasteita olivat puolestaan erilaiset tekniset ongelmat. Opettajasta johtuvana haasteena nähtiin opettajan kielteinen suhtautuminen teknologiaa kohtaan. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että teknologiaa on mahdollista hyödyntää liikunnanopetuksessa tavoitteellisesti. Oikein käytettynä teknologia tukee oppimista ja liikunnanopetuksen tehtävän toteutumista. Tek-nologia on kuitenkin liikunnanopetuksessa ennen kaikkea työväline, ei itsetarkoitus.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologia
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.subject.otherkäsitys
dc.subject.otherfenomenografia
dc.titleOpettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804102003
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2018-04-10T16:19:46Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright