Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa
Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön hyödyistä on paljon tutkimusnäyttöä ja teknologia on tällä hetkellä erottamaton osa koulun, oppilaiden ja opettajien arkea. Teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa ei kuitenkaan ole vielä yleistynyt, ja opettajan voidaan ajatella olevan keskeisessä roolissa uusien toimintatapojen kokeilemisessa ja käyttöön ottamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä alakoulun liikunnanopetuksessa. Lähestyn tutkimusongelmaa tarkastelemalla opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytön hyödyistä ja haasteista liikunnanopetuksessa.
Tutkimukseni metodologinen lähestymistapa on laadulliseen tutkimussuuntaukseen kuuluva fenomenografia. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta harkinnanvaraisesti valittua opettajaa, joilla kaikilla oli kokemusta teknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa. Saatu aineisto analysoitiin fenomenografista analyysia soveltaen.
Opettajien käsitykset teknologian hyödyistä liikunnanopetuksessa jakautuivat opettajan ja oppilaan hyötyihin. Teknologian ajateltiin auttavan opettajaa arvioinnin ja opetuksen toteuttamisessa, kun taas oppilaan hyödyt liittyivät minäkäsityksen muodostumiseen, motivaation lisääntymiseen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksiin sekä erilaisiin tapoihin oppia. Teknologian käytön haasteet johtuivat käsitysten mukaan joko resursseista, teknologian käyttämisestä tai opettajasta. Resursseista johtuvia haasteita olivat kuntien ja koulujen rajalliset resurssit tai niiden puute, sekä aikaresurssit. Teknologian käyttämisestä johtuvia haasteita olivat puolestaan erilaiset tekniset ongelmat. Opettajasta johtuvana haasteena nähtiin opettajan kielteinen suhtautuminen teknologiaa kohtaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että teknologiaa on mahdollista hyödyntää liikunnanopetuksessa tavoitteellisesti. Oikein käytettynä teknologia tukee oppimista ja liikunnanopetuksen tehtävän toteutumista. Tek-nologia on kuitenkin liikunnanopetuksessa ennen kaikkea työväline, ei itsetarkoitus.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Tätä osa-aluetta ja sen merkitystä usein vähätellään" : luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien käsityksiä TVT:n opettamisesta alakoulussa
Huttunen, Emmi (2023)Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden sekä luokanopettajana työskentelevien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian opettamisesta alakoulussa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ryhmien käsitykset ... -
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Suuronen, Eeva; Eskola, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
"Nykypäivää, motivointia ja osallisuutta" : lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä sekä mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa
Kleemola, Tiia (2017)Nykyisin tieto- ja viestintäteknologian käyttö yleistyy jokaisella elämän osa-alueella ja sitä kautta sen merkitys kasvaa myös lasten elämässä. Lapsia pidetään helposti ja nopeasti tietoa omaksuvina diginatiiveina, mutta ...