dc.contributor.advisor | Kostiainen, Emma. | |
dc.contributor.advisor | Pöysä-Tarhonen, Johanna. | |
dc.contributor.advisor | Häkkinen, Päivi. | |
dc.contributor.author | Laukkanen, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2018-04-10T16:19:45Z | |
dc.date.available | 2018-04-10T16:19:45Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1867229 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57540 | |
dc.description.abstract | Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön hyödyistä on paljon tutkimusnäyttöä ja teknologia on tällä hetkellä erottamaton osa koulun, oppilaiden ja opettajien arkea. Teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa ei kuitenkaan ole vielä yleistynyt, ja opettajan voidaan ajatella olevan keskeisessä roolissa uusien toimintatapojen kokeilemisessa ja käyttöön ottamisessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä opettajilla on tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä alakoulun liikunnanopetuksessa. Lähestyn tutkimusongelmaa tarkastelemalla opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytön hyödyistä ja haasteista liikunnanopetuksessa.
Tutkimukseni metodologinen lähestymistapa on laadulliseen tutkimussuuntaukseen kuuluva fenomenografia. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta harkinnanvaraisesti valittua opettajaa, joilla kaikilla oli kokemusta teknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa. Saatu aineisto analysoitiin fenomenografista analyysia soveltaen.
Opettajien käsitykset teknologian hyödyistä liikunnanopetuksessa jakautuivat opettajan ja oppilaan hyötyihin. Teknologian ajateltiin auttavan opettajaa arvioinnin ja opetuksen toteuttamisessa, kun taas oppilaan hyödyt liittyivät minäkäsityksen muodostumiseen, motivaation lisääntymiseen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksiin sekä erilaisiin tapoihin oppia. Teknologian käytön haasteet johtuivat käsitysten mukaan joko resursseista, teknologian käyttämisestä tai opettajasta. Resursseista johtuvia haasteita olivat kuntien ja koulujen rajalliset resurssit tai niiden puute, sekä aikaresurssit. Teknologian käyttämisestä johtuvia haasteita olivat puolestaan erilaiset tekniset ongelmat. Opettajasta johtuvana haasteena nähtiin opettajan kielteinen suhtautuminen teknologiaa kohtaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että teknologiaa on mahdollista hyödyntää liikunnanopetuksessa tavoitteellisesti. Oikein käytettynä teknologia tukee oppimista ja liikunnanopetuksen tehtävän toteutumista. Tek-nologia on kuitenkin liikunnanopetuksessa ennen kaikkea työväline, ei itsetarkoitus. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | tieto- ja viestintäteknologia | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | käsitys | |
dc.subject.other | fenomenografia | |
dc.title | Opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä liikunnanopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804102003 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2018-04-10T16:19:46Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |