Strategia-analyysi markkinoille tulijan haasteista ja mahdollisuuksista : laadullinen tapaustutkimus S-Pankin kehityksestä
Authors
Date
2018Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus tarkastelee ja avaa pankkisektorille vuonna 2007 tulleen S-Pankin strategiaa ja sitä, kuinka se kykeni valtaamaan markkinoilta oman tilansa ja saavutti kilpailuetunsa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös uudelle tulijalle tyypillisiä esteitä, joiden avulla muut alalla toimivat toimijat pyrkivät suojautumaan uutta pankkia vastaan. Tutkimus pohjautuu julkisista medioista löydettyihin uutisointeihin ja niistä kerättyyn aineistoon. Aineiston avulla tutkimukselle rakennettiin teoria, joka pohjautui muodostettuun aineistoon ja sieltä löytyneisiin tuloksiin. Näiden löydösten avulla tutkimukseen koottiin tulkintoja organisaation strategisista suuntauksista sen perustamisesta aina nykypäivään saakka. Aineiston keruuseen valitut mediat suuntautuivat taloussektorille (Talouselämä, Taloussanomat, Kauppalehti sekä Helsingin Sanomat), mutta niiden lisäksi tutkimuskohteelle tärkeitä tapahtumia havaittiin myös S-Pankin omista toiminta- ja vuosikertomuksista sekä heidän muista julkaisuistaan. Tutkimuksen löydökset on esitelty ja jaettu valittujen teemojen mukaan aikajanallisessa järjestyksessä. Tuloksista ilmeni, että alussa S-Pankki saavutti markkinoilta tilansa sen emoyhtiön luoman maineen turvin ja kykeni sen suojissa tekemään vahvan kasvupyrähdyksen osaksi muita keskisuuria pankkeja. Digitalisaation mukana tuoma kehitys piti pankkia kehityksen kärjessä ja sen avulla se pystyi tekemään markkinoilla muista poikkeavia liikkeitä ja saavuttamaan kilpailuetua. Pysyvää kilpailuetua muihin nähden pankki kykenee saavuttamaan myös omalla poikkeuksellisen laajalla konttoriverkostollaan, joka mahdollistaa sille Suomen mittakaavassa erittäin laajan tavoitettavuuden. Näiden etujen yhteisvaikutuksena pankin asema vankistui ja jatkoi kasvamista markkinoilla ja sen tulevaisuuden voidaan nähdä jatkavan samaa kehityskäyrää. Pankin suurimpana haasteena on ollut ja tulee myös tulevaisuudessa olemaan sen maine ja asema hyvänä kakkospankkina, jota ei tutkimuksien mukaan nähdä luotettavana pankkikumppanina.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pankin strategia sekä ulkoisten sidosryhmien rooli pankin strategiassa ja liiketoiminnassa
Saarimäki, Mikaela (2023)Pankkitoiminta on yksi modernin talouden tärkeimmistä tekijöistä ja se on myös välttämätöntä kaupankäynnille ja teollisuudelle (Somashekar, 2000, s. 1). Sidosryhmät taas ovat Buchholtzin ja Carrollin (2009, s. 10) määritelmän ... -
Streaming wars : competitive dynamics in the online video streaming industry
Rajala, Janne; Korhonen, Aleksi (2020)Digitalisaation ja teknologinen kehitys on muuttanut maailmaa viime vuosikymmenien aikana. Muutokset ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen sekä luonut uusia, dynaamisempia markkinoita. Lopputuloksena kilpailu on ... -
Toimintaympäristön vaikutukset osuuskuntamuotoiselle pankkiliiketoiminnalle : tapaus OP Ryhmä 2010-2020
Seppo, Selma; Hagelberg, Kirsti (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten erilaisiin toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin on OP Ryhmässä havahduttu, missä vaiheessa ja millä tavoin ne ovat näkyneet OP Ryhmän strategiassa vuosina ... -
Strategisen muutoksen merkityksellistäminen pankkiorganisaation työntekijöiden näkökulmasta
Tapaninen, Antto (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti kartoittaa, kuvailla ja ymmärtää, kuinka strateginen muutos merkityksellistyy suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan työntekijöiden ...