University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Strategia-analyysi markkinoille tulijan haasteista ja mahdollisuuksista : laadullinen tapaustutkimus S-Pankin kehityksestä

Icon
768.5 Kb

Authors
Putkonen, Mikko
Date
2018
Discipline
JohtaminenManagement and Leadership
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus tarkastelee ja avaa pankkisektorille vuonna 2007 tulleen S-Pankin strategiaa ja sitä, kuinka se kykeni valtaamaan markkinoilta oman tilansa ja saavutti kilpailuetunsa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös uudelle tulijalle tyypillisiä esteitä, joiden avulla muut alalla toimivat toimijat pyrkivät suojautumaan uutta pankkia vastaan. Tutkimus pohjautuu julkisista medioista löydettyihin uutisointeihin ja niistä kerättyyn aineistoon. Aineiston avulla tutkimukselle rakennettiin teoria, joka pohjautui muodostettuun aineistoon ja sieltä löytyneisiin tuloksiin. Näiden löydösten avulla tutkimukseen koottiin tulkintoja organisaation strategisista suuntauksista sen perustamisesta aina nykypäivään saakka. Aineiston keruuseen valitut mediat suuntautuivat taloussektorille (Talouselämä, Taloussanomat, Kauppalehti sekä Helsingin Sanomat), mutta niiden lisäksi tutkimuskohteelle tärkeitä tapahtumia havaittiin myös S-Pankin omista toiminta- ja vuosikertomuksista sekä heidän muista julkaisuistaan. Tutkimuksen löydökset on esitelty ja jaettu valittujen teemojen mukaan aikajanallisessa järjestyksessä. Tuloksista ilmeni, että alussa S-Pankki saavutti markkinoilta tilansa sen emoyhtiön luoman maineen turvin ja kykeni sen suojissa tekemään vahvan kasvupyrähdyksen osaksi muita keskisuuria pankkeja. Digitalisaation mukana tuoma kehitys piti pankkia kehityksen kärjessä ja sen avulla se pystyi tekemään markkinoilla muista poikkeavia liikkeitä ja saavuttamaan kilpailuetua. Pysyvää kilpailuetua muihin nähden pankki kykenee saavuttamaan myös omalla poikkeuksellisen laajalla konttoriverkostollaan, joka mahdollistaa sille Suomen mittakaavassa erittäin laajan tavoitettavuuden. Näiden etujen yhteisvaikutuksena pankin asema vankistui ja jatkoi kasvamista markkinoilla ja sen tulevaisuuden voidaan nähdä jatkavan samaa kehityskäyrää. Pankin suurimpana haasteena on ollut ja tulee myös tulevaisuudessa olemaan sen maine ja asema hyvänä kakkospankkina, jota ei tutkimuksien mukaan nähdä luotettavana pankkikumppanina. ...
Keywords
Strategia kilpailustrategia kilpailuetu pankki strategiat kilpailu pankit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803201784

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25002]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pankin strategia sekä ulkoisten sidosryhmien rooli pankin strategiassa ja liiketoiminnassa 

    Saarimäki, Mikaela (2023)
    Pankkitoiminta on yksi modernin talouden tärkeimmistä tekijöistä ja se on myös välttämätöntä kaupankäynnille ja teollisuudelle (Somashekar, 2000, s. 1). Sidosryhmät taas ovat Buchholtzin ja Carrollin (2009, s. 10) määritelmän ...
  • Streaming wars : competitive dynamics in the online video streaming industry 

    Rajala, Janne; Korhonen, Aleksi (2020)
    Digitalisaation ja teknologinen kehitys on muuttanut maailmaa viime vuosikymmenien aikana. Muutokset ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen sekä luonut uusia, dynaamisempia markkinoita. Lopputuloksena kilpailu on ...
  • Toimintaympäristön vaikutukset osuuskuntamuotoiselle pankkiliiketoiminnalle : tapaus OP Ryhmä 2010-2020 

    Seppo, Selma; Hagelberg, Kirsti (2022)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten erilaisiin toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin on OP Ryhmässä havahduttu, missä vaiheessa ja millä tavoin ne ovat näkyneet OP Ryhmän strategiassa vuosina ...
  • Esimiesten ja toimihenkilöiden näkemyksiä muutosprosessista : tapaustutkimus Nordea Pankki Oyj Keski-Suomen "Tulevaisuuden konttori" -muutoshankkeesta 

    Häkkinen, Leena (2009)
  • Strategisen muutoksen merkityksellistäminen pankkiorganisaation työntekijöiden näkökulmasta 

    Tapaninen, Antto (2018)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti kartoittaa, kuvailla ja ymmärtää, kuinka strateginen muutos merkityksellistyy suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan työntekijöiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre