Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.authorMarjamaa, Mikko
dc.date.accessioned2018-03-16T12:05:20Z
dc.date.available2018-03-16T12:05:20Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1862430
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57338
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokselle heidän opetustyössään, ja miten he ymmärtävät oman ammatti-identiteettinsä opetussuunnitelmamuutoksessa. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kaikki olivat työskennelleet luokanopettajana perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 aikana vähintään neljä vuotta. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineiston analyysissä on hyö- dynnetty sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä kuin myös teoriaohjaavaa analyysiä Tutkimuksessa luokanopettajat antoivat erilaisia merkityksiä opetussuunnitelmamuutokselle opetustyön kannalta. Merkitysten pohjalta laadittiin neljä teemaa, joita olivat ”opetustyön muuttumattomuus”, ”yhteistyö pakkona”, ”oman osaamisen tarve” sekä ”koulun rakenteet ja toimintakulttuuri”. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että luokanopettajat ymmärsivät oman ammattiidentiteettinsä vakaaksi opetussuunnitelmamuutoksesta huolimatta. Tutkimuksen perusteella luokanopettajat eivät kokeneet opetussuunnitelmamuutoksen mullistaneen heidän opetustyötään. Tutkimus toi esille lisääntyneen yhteistyön sekä koulun toimintakulttuurin ja rakenteiden merkityksen nykypäivän luokanopettajan työssä. Tutkimus puoltaa näkemystä siitä, että nykypäivänä luokanopettajan tulee kyetä toimimaan erilaisissa toimintaympä- ristöissä erilaisten ihmisten kanssa.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titlePerusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201803161743
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-03-16T12:05:20Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoopetustyö
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot