Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta luokanopettajien
näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia merkityksiä
luokanopettajat antavat perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokselle heidän
opetustyössään, ja miten he ymmärtävät oman ammatti-identiteettinsä opetussuunnitelmamuutoksessa.
Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kaikki olivat työskennelleet
luokanopettajana perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden
2004 aikana vähintään neljä vuotta. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla
teemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineiston analyysissä on hyö-
dynnetty sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä kuin myös teoriaohjaavaa analyysiä
Tutkimuksessa luokanopettajat antoivat erilaisia merkityksiä opetussuunnitelmamuutokselle
opetustyön kannalta. Merkitysten pohjalta laadittiin neljä
teemaa, joita olivat ”opetustyön muuttumattomuus”, ”yhteistyö pakkona”,
”oman osaamisen tarve” sekä ”koulun rakenteet ja toimintakulttuuri”. Tutkimuksessa
kävi myös ilmi, että luokanopettajat ymmärsivät oman ammattiidentiteettinsä
vakaaksi opetussuunnitelmamuutoksesta huolimatta.
Tutkimuksen perusteella luokanopettajat eivät kokeneet opetussuunnitelmamuutoksen
mullistaneen heidän opetustyötään. Tutkimus toi esille lisääntyneen
yhteistyön sekä koulun toimintakulttuurin ja rakenteiden merkityksen
nykypäivän luokanopettajan työssä. Tutkimus puoltaa näkemystä siitä, että
nykypäivänä luokanopettajan tulee kyetä toimimaan erilaisissa toimintaympä-
ristöissä erilaisten ihmisten kanssa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
Betancourt, Sonja (2017)Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. ... -
Työläistausta osana luokanopettajan ammatti-identiteetin muodostumista
Hakala, Emilia; Holopainen, Stiina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työläistaustaisten luokanopettajien yhteiskuntaluokkakokemusta, uravalintaa ja ammatti-identiteetin muodostumista. Tutkimuksessa haluttiin tuoda esiin työläistaustaisten ... -
Mentorointi - matka opettajana kasvamisessa : ryhmämentoroinnin merkitys opettajien ja rehtoreiden kokemana
Hiltula, Anu; Oksakari, Anu (2010) -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Collaborative professional practice for strengthening teacher educator identities in Eritrea
Posti-Ahokas, Hanna; Idriss, Khalid; Hassan, Meriem; Isotalo, Sara (Routledge, 2022)Strengthening the identities of teacher educators is critical to quality teacher education and implementing change in the education sector. This study examines the professional identities of Eritrean teacher educators and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.