Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle

Abstract
Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokselle heidän opetustyössään, ja miten he ymmärtävät oman ammatti-identiteettinsä opetussuunnitelmamuutoksessa. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kaikki olivat työskennelleet luokanopettajana perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 aikana vähintään neljä vuotta. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineiston analyysissä on hyö- dynnetty sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä kuin myös teoriaohjaavaa analyysiä Tutkimuksessa luokanopettajat antoivat erilaisia merkityksiä opetussuunnitelmamuutokselle opetustyön kannalta. Merkitysten pohjalta laadittiin neljä teemaa, joita olivat ”opetustyön muuttumattomuus”, ”yhteistyö pakkona”, ”oman osaamisen tarve” sekä ”koulun rakenteet ja toimintakulttuuri”. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että luokanopettajat ymmärsivät oman ammattiidentiteettinsä vakaaksi opetussuunnitelmamuutoksesta huolimatta. Tutkimuksen perusteella luokanopettajat eivät kokeneet opetussuunnitelmamuutoksen mullistaneen heidän opetustyötään. Tutkimus toi esille lisääntyneen yhteistyön sekä koulun toimintakulttuurin ja rakenteiden merkityksen nykypäivän luokanopettajan työssä. Tutkimus puoltaa näkemystä siitä, että nykypäivänä luokanopettajan tulee kyetä toimimaan erilaisissa toimintaympä- ristöissä erilaisten ihmisten kanssa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803161743Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share