Perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksen merkitys luokanopettajan ammatti-identiteetille ja opetustyölle
Abstract
Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmamuutosta luokanopettajien
näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia merkityksiä
luokanopettajat antavat perusopetuksen opetussuunnitelmamuutokselle heidän
opetustyössään, ja miten he ymmärtävät oman ammatti-identiteettinsä opetussuunnitelmamuutoksessa.
Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kaikki olivat työskennelleet
luokanopettajana perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden
2004 aikana vähintään neljä vuotta. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla
teemahaastatteluilla. Tutkimuksen aineiston analyysissä on hyö-
dynnetty sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä kuin myös teoriaohjaavaa analyysiä
Tutkimuksessa luokanopettajat antoivat erilaisia merkityksiä opetussuunnitelmamuutokselle
opetustyön kannalta. Merkitysten pohjalta laadittiin neljä
teemaa, joita olivat ”opetustyön muuttumattomuus”, ”yhteistyö pakkona”,
”oman osaamisen tarve” sekä ”koulun rakenteet ja toimintakulttuuri”. Tutkimuksessa
kävi myös ilmi, että luokanopettajat ymmärsivät oman ammattiidentiteettinsä
vakaaksi opetussuunnitelmamuutoksesta huolimatta.
Tutkimuksen perusteella luokanopettajat eivät kokeneet opetussuunnitelmamuutoksen
mullistaneen heidän opetustyötään. Tutkimus toi esille lisääntyneen
yhteistyön sekä koulun toimintakulttuurin ja rakenteiden merkityksen
nykypäivän luokanopettajan työssä. Tutkimus puoltaa näkemystä siitä, että
nykypäivänä luokanopettajan tulee kyetä toimimaan erilaisissa toimintaympä-
ristöissä erilaisten ihmisten kanssa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201803161743Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish