Suomalaisten ohjelmistoyritysten kumppanuussuhteet
Ohjelmistoliiketoiminta eroaa perinteisestä valmistusliiketoiminannasta usein eri tavoin, sillä ohjelmistoliiketoiminnassa kaupankäynnin kohteena ovat ohjelmistot ja niihin liittyvät palvelut. Ohjelmistot ovat aineettomia, korkean katteen tuotteita, joita voidaan kopioida ja jaella kansainvälisille markkinoille matalin kustannuksin Internetin välityksellä. Ohjelmistoyritykset toimivat nykyään yleensä osana ohjelmistoekosysteemejä, joissa yritykset samanaikaisesti täydentävät toistensa kyvykkyyksiä sekä kilpailevat keskenään. Ohjelmistoekosysteemeissä toimivien yritysten menestyminen riippuu koko ohjelmistoekosysteemin menestyksestä. Tämän takia ohjelmistoekosysteemit ovat nykyään tärkeä osa-alue ohjelmistoyritysten kilpailuympäristöä tarkastellessa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Suomen ohjelmistomarkkinoiden keskeisimpiä toimijoita ja niiden muodostamia ekosysteemejä. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osuudesta. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään ohjelmistoliiketoimintaa ja ohjelmistoekosysteemejä. Kirjallisuuskatsauksen yhteenvedossa esitellään kirjallisuuden perusteella luotu viitekehys, jonka avulla voidaan tarkastella ohjelmistoyrityksen toimintaa ja sen roolia ohjelmistoekosysteemissä. Tutkielman empiirisessä osuudessa esitellään tutkielman aineiston pohjalta muodostettuja verkostoja, joiden rakennetta ja keskeisimpiä toimijoita analysoidaan verkostoanalyysin menetelmillä.
...
Software business differs from traditional manufacturing business in many ways, as the software business is about doing business with software products and services. Software products are intangible, high margin products, which can be copied and distributed to global markets via the Internet with low costs. Software companies of today are acting as part of software ecosystems where the companies simultaneously compete and complement each other’s capabilities. The success of software companies now depends on the success of the entire software ecosystem they’re functioning in. Therefore, software ecosystems are an important area when examining the competitive environment of the software companies.
This master’s thesis examines key players of Finland’s software market and the ecosystems they comprise. The thesis consists of a literature review and an empirical study. The literature review examines software businesses and related ecosystems. In the summary a frame of reference based on referred literature is presented, which in turn can be used to examine the functions and roles of software companies within the software ecosystem. In the empirical study a series of networks compiled based on the referred materials are presented, and their structure and key players are analyzed with methods of network analysis.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitalisaation luomat mahdollisuudet : ohjelmistoyritysten näkemyksiä tarvittavista kyvykkyyksistä
Koski, Tommi (2017)Tutkimuksessa selvitettiin, mitä digitalisaatio-ilmiöllä tarkoitetaan ja minkälaisia kyvykkyyksiä organisaatiot tarvitsevat siinä menestyäkseen. Tutkimuksen lähtökohtana ja tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia erilaisia ... -
Examining business models of Software-as-a-Service companies
Luoma, Eetu (University of Jyväskylä, 2013) -
Internationalization of software firms : Finnish small and medium-sized software firms in Japan
Ojala, Arto (University of Jyväskylä, 2008)Globalisaation sanotaan kaventavan kulttuurieroja sekä välimatkoja maiden välillä. Tämä on ollut seurausta erilaisten kommunikaatioteknologioiden kehittymisestä ja lisääntyneistä liikenneyhteyksistä ympäri maailmaa. Voisi ... -
Conducting B2B SaaS Business with a Freemium Model : A Case Study
Nieminen, Teemu; Mohanani, Rahul; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2022)This article studies what are the characteristics of a B2B SaaS freemium firm. Freemium in a B2B setting is an under-explored phenomenon whereas B2C SaaS freemium has been studied extensively. On the consumer side freemium ... -
Digitalization and Evolution of Business Model Pathways Among Japanese Software SMEs
Baber, W.W.; Ojala, A.; Martinez, R. (Springer, 2020)This chapter analyzes five Japanese software small and medium-sized enterprises (SMEs) to better understand how their decision-making pathways inside the organization evolve as they develop new business models. Event-state ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.