Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina.
dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija.
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija.
dc.contributor.authorKoponen, Maiju-Riikka
dc.contributor.authorVoimio, Henna-Riikka
dc.date.accessioned2018-02-27T15:13:02Z
dc.date.available2018-02-27T15:13:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1862532
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57205
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristön yhteyttä esiopetusikäisen lapsen lukemisen valmiuksiin. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka kodin lukuympäristö on yhteydessä lukemisen valmiuksien kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lisäksi tarkasteltiin lapsen oman kiinnostuksen yhteyttä lukivalmiuksien lähtötasoon esiopetusvuoden alussa. Tutkimuksen aineisto koostui TESS (Teacher Stress Study) -tutkimuksen esiopetusikäisten lasten testeistä sekä heidän huoltajiensa kyselyistä (n = 308). Kodin lukuympäristön tekijöiden, itsenäisen ja yhteisen lukemisen, teknologian käytön, kirjastokäyntien määrän sekä kotona olevan lastenkirjojen määrän yhteyttä verrattiin lukemisen valmiuksiin, joita tässä tutkimuksessa olivat lukemisen sujuvuus, alkuäänteen tunnistaminen ja kirjaintuntemus. Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä, yleistä lineaarista mallia sekä hierarkkista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat, että itsenäinen lukeminen oli kodin lukuympäristön tekijöistä eniten yhteydessä lukemisen valmiuksiin. Erityisesti itsenäinen lukeminen oli yhteydessä sujuvan lukemisen taitoon. Muut lukuympäristön tekijät olivat huomattavasti heikommin tai eivät ollenkaan yhteydessä lukemisen valmiuksiin. Itsenäinen lukeminen oli myös yhteydessä sujuvan lukemisen kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lapsen oman kiinnostuksen havaittiin olevan yhteydessä alkuäänteen tunnistamisen ja kirjaintuntemuksen kanssa. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että on tärkeää innostaa lasta itsenäiseen lukemiseen ja pitää yllä kiinnostusta kirjoitettua kieltä kohtaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (58 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherKodin lukuympäristö
dc.subject.otheryhdessä lukeminen
dc.subject.otherlukemisen valmiudet
dc.subject.otherlukutaito
dc.subject.otheresiopetus
dc.titleKodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802271610
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-02-27T15:13:02Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysovalmiudet
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoesiopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot