dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Pyykkönen, Heikki | |
dc.date.accessioned | 2018-02-18T10:29:31Z | |
dc.date.available | 2018-02-18T10:29:31Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57103 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa perehdyn Émile Jaques-Dalcrozen kehittämään pedagogiikkaan ja sen taustalla oleviin ajatuksiin. Jaques-Dalcrozen vaikutus tämän päivän musiikki- ja musiikkiliikuntakasvatukseen on ollut merkittävä ja pyrin tällä tutkielmallani valaisemaan sen perusajatuksia.
Kerron ensin Jaques-Dalcrozen henkilöhistoriasta, jonka jälkeen avaan termiä Dalcroze-pedagogiikka, joka tunnetaan myös nimellä eurytmiikka ja kerron tähän käsitteeseen liittyvistä kolmesta osa-alueesta. Neljännessä luvussa kerron Jaques-Dalcrozen ajatuksista liittyen musiikkikasvatukseen ja viidennessä luvussa kerron musiikkiliikunnan ja Dalcroze-pedagogiikan vaiheista ja tavoitteista suomalaisessa koulussa.
Lopuksi pohdin Jaques-Dalcrozen pedagogiikan merkitystä ja ajankohtaisuutta. Kokoan ajatuksia siitä, mitä hyvää sillä on pyritty saavuttamaan ja mitä sillä vielä voitaisiin saavuttaa. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Dalcroze-pedagogiikka | |
dc.subject.other | musiikkiliikunta | |
dc.subject.other | eurytmiikka | |
dc.title | Émile Jaques-Dalcrozen elämä ja pedagogiikka | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201802181525 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | |
dc.date.updated | 2018-02-18T10:29:32Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |