Narratiivinen tutkimus kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden opintopoluista
Tutkimuksessa tarkastellaan kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden opintopolkuja, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole juuri lainkaan. Tavoitteena on selvittää heidän kokemuksiaan tekijöistä, jotka ovat johtaneet heidät heidän nykyisiin opintoihinsa ja tarkastella miksi he ovat jääneet nykyiselle koulutusalalle.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kerronnallisen- ja teemahaastattelun keinoin haastattelemalla kuutta kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijaa opintojen eri vaiheista. Haastattelut on analysoitu narratiivisen analyysin keinoin. Haastattelujen pohjalta on juonennettu haastateltaville omat narratiivit eli tarinat. Näitä narratiiveja on tarkasteltu narratiivien analyysin avulla.
Tulokset on jaoteltu kolmeen ajalliseen teemaan: aikaan ennen yliopisto-opintoja, opiskeluaikaan ja tulevaisuuden näkymiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen opintoihin päätyminen on usein sattumanvaraista, sillä kasvatus- ja aikuiskasvatustiede on monelle varavaihtoehto, jonne päädytään, kun ensimmäinen hakutoive ei toteudu. Opiskelijat eivät opintojen alussa tiedä paljoa koulutusalasta, jolle ovat päätyneet. Tärkeitä tekijöitä alalle jäämisen kannalta ovat muiden opiskelijoiden tuki sekä opiskelijan tiedonsaanti kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen kentästä.
Opiskelijat jäsentävät ja tarkentavat suunnitelmiaan opintojen edetessä. Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen kentän ja työmahdollisuuksien hahmottuminen innostaa opintojen jatkamiseen, vaikka opintojen alku- ja keskivaiheessa kasvatus- tai aikuiskasvatustieteen maisteriksi valmistuminen ei ole vielä varma suunnitelma.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4406]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Määrällisten tutkimusmenetelmäopintojen aikana syntyneet haavat sekä niiden juuret ja parannuskeinot : kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulma
Virtanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Kasvatustieteen opiskelijoiden ammatillinen sosialisaatioprosessi harjoittelun aikana
Virtanen, Anne (2001) -
Stories of professional development in physiotherapy education
Kurunsaari, Merja; Tynjälä, Päivi; Piirainen, Arja (Taylor & Francis, 2022)This study examines graduating physiotherapy students’ narratives related to their professional development. The data comprised interviews with 33 graduating physiotherapy students. The data were analyzed using the narrative ... -
Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach
Leskinen, Kirsi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)Tässä artikkelissa tarkastellaan pakolaistaustaisten opiskelijoiden osallistumista akateemisiin tekstikäytänteisiin toisella kielellä. Näillä opiskelijoilla oli myös aiempaa korkeakoulutusta. Ryhmä on jäänyt aiemmissa ...