dc.description.abstract | Tämän kandidaattityön tarkoituksena on selvittää, millainen Homma himaan –palvelun nykyinen prosessi on ja millaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat toimivan sosiaalipalvelun sisältöalueisiin, Homma himaan -palvelun nykyisestä prosessista voidaan löytää? Aineistona toimi itse keräämäni kysely- ja haastatteluaineisto, johon vastasivat asukkaat, organisaation jäsenet ja yhteistyökumppanit. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysissäni etsin nykyisestä prosessista asioita, joilla voidaan nähdä olevan vaikutusta Virtasen ja Stenvallin toimivan sosiaalipalvelun sisältöalueisiin, jotka linkittyvät palvelun saatavuuteen, laadukkaaseen kokemukseen, kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseen sekä vaikuttavuuteen.
Tuloksista ilmeni, nykyisen prosessin mallintamisen jälkeen, että prosessista löytyi useita kohtia, jotka vaikuttivat sisältöalueisiin joko niitä tukien tai haitaten. Kysynnän ja tarjonnan kohtaamista tuki se, että nuorten asunnottomien määrä on pääkaupunkiseudulla suuri ja lisäksi yhteistyökumppanit, että asukkaat uskoivat asumismuodolle olevan kysyntää. Työn ja asumisen prosessissa ongelmaksi nousi työtehtävien hakuun liittyvä, työn kysynnän vähyys, mikä heijastui työtuntien täyttämisen vaikeuteen. Saatavuutta ja saavutettavuutta tuki se, että palvelun piiriin hakeutui oikeanlaisia nuoria, sosiaalisesti tai taloudellisesti syrjiviä tekijöitä palvelun piiriin hakemiselle ei löytynyt ja asukkaat kokivat palvelun piiriin hakemisen vaivattomaksi prosessiksi. Saatavuutta tai saavutettavuutta vähensi se, että palvelu on vielä suhteellisen marginaalinen tekijä kentällä, määrällisesti kohderyhmää ei ole vielä saavutettu ja sopimuksellisista sekä veroteknisistä asioista tuli ristiriitaisia arvioita.
Laadukasta kokemusta tukivat palvelun piiriin hakemisen helppous, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunne ja, että työ antaa mahdollisuuden tehdä monenlaista. Työnkuvan muodostamisessa ja työn jatkuvuuden takaamisessa, kaivattiin enemmän tukea organisaatiolta. Vaikuttavuuden osalta voidaan todeta, että palvelu on vaikuttanut asukkaiden elämäntilanteeseen myönteisesti ja merkittävä asiakasmuutos on havaittavissa yksilön asunnottomuuden poistumisessa ja sillä on ollut myönteinen vaikutus nuorten sosiaalisen osallisuuden kokemukseen. Strategian puutteella voidaan nähdä olevan negatiivinen vaikutus vaikuttavuuteen.
Johtopäätöksenä summattiin palvelun kehittämisen kohteita, joiden avulla Homma himaan –palvelun olisi mahdollista päästä yhä lähemmäs toimivan sosiaalipalvelun ideaalia. Mahdollisia kehityskohteita olivat: esimerkki-työnkuvien listaaminen sekä niiden, että koko konseptin jatkuva esille tuominen asuintaloissa, yhteydenpidon vakiinnuttaminen organisaation ja asukkaiden välillä, toiminnan laillisuuteen sekä verotukseen liittyviin kysymyksien ratkaiseminen, osittain sähköisen rekrytointiprosessin luominen, viestinnän kehittäminen, selkeän strategian luominen sekä digitaalisen alustan mahdollisuuksien pohtiminen. | fi |