dc.contributor.advisor | Aro, Mikko | |
dc.contributor.author | Iivonen, Essi | |
dc.date.accessioned | 2018-01-26T14:08:45Z | |
dc.date.available | 2018-01-26T14:08:45Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1815905 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56924 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tutkia oppiainekohtaisten mieltymysten ja minäpystyvyysuskomusten yhteyttä luku- ja laskutaidon sujuvuuteen ensim-mäisellä luokalla. Tämän lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, selittävätkö ensim-mäisen luokan mieltymykset ja minäpystyvyys luku- ja laskusujuvuuden kehi-tystä ensimmäiseltä luokalta toiselle, kun ensimmäisen luokan taidot oli vakioitu.
Tutkimuksessa käytettiin Lasten luku- ja laskusujuvuus- hankkeen aineistoa tarkastelemaan 200 keskisuomalaisen oppilaan luku- ja laskutaidon sujuvuuden kehitystä ensimmäisen luokan keväästä aina toisen luokan kevääseen asti. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä sekä hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppiainekohtaiset mieltymykset ja minä-pystyvyysuskomukset ovat yhteydessä luku- ja laskutaidon sujuvuuteen en-simmäisen luokan keväällä. Minäpystyvyys selitti ensimmäisellä luokalla vah-vemmin luku- ja laskusujuvuutta kuin mieltymys taitoja kohtaan. Tutkitut motivationaaliset tekijät eivät kuitenkaan juuri selittäneet luku- ja laskutaidon sujuvuuden kehitystä, sillä ensimmäisen luokan taitotaso oli hyvin pysyvää ja selitti kehitystä vahvasti. Tutkimus täydentää aikaisempaa tietoa luku- ja laskutaidon sujuvuuden kehityksestä ja motivationaalisten tekijöiden roolista kehityksessä ensimmäisellä ja toisella luokalla. Lisätutkimusta oppiainekohtaisten mieltymysten ja minäpystyvyysuskomusten merkityksestä luku- ja laskutaidon kehityksessä kuitenkin tarvitaan. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (49 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.title | Oppiainekohtaiset mieltymykset ja minäpystyvyysuskomukset luku- ja laskutaidon sujuvuuden kehityksen selittäjinä 1.-2. luokilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801261345 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2018-01-26T14:08:46Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | oppiaineet | |
dc.subject.yso | mieltymykset | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |