Show simple item record

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorTuominen, Anna
dc.date.accessioned2018-01-26T13:01:06Z
dc.date.available2018-01-26T13:01:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56923
dc.description.abstractSelvitän tässä tutkimuksessa, miten foneettinen tiedostaminen, motivoituneisuus puheopetukseen ja yhteisymmärrys erityisopettajan ja oppilaan välillä vaikuttavat äänneopetukseen ja sen lopputulokseen. Tutkimusta varten keräämäni aineisto koostuu kahdesta eri osasta: äänneopetustuokion videotallenteesta ja äänneopetuksessa olleiden nuorten aikuisten haastatteluaineistosta. Tutkimusmenetelmänä videoaineiston analyysissa käytin keskustelunanalyysia (Seppänen 1998). Tutkin aineistosta korjausjaksoja, niiden multimodaalisuutta ja vaikutusta erityisopettajan ja oppilaan väliseen yhteisymmärrykseen. Tutkin myös foneettisen tietoisuuden tukemista opetustuokion aikana. Haastatteluaineiston metodi oli puolistrukturoitu teemahaastattelu (Tiittula & Ruusuvuori 2005). Haastatteluista tutkin merkkejä foneettisesta tietoisuudesta ja motivoituneisuudesta puheopetukseen. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että opetustilanteen korjausjäsennykset olivat keskenään hyvin samankaltaisia ja ilmensivät epäsymmetristä vuorovaikutustilannetta. Kaavamaisuus kuitenkin ylläpiti yhteisymmärrystä. Multimodaalisuus toimi keskustelutilanteessa sekä puheai¬neksen jaksottajana että yhteisymmärryksen tukijana. Tutkimuksestani selvisi myös, ettei foneettinen tietoisuus ole äänneopetuksen lopputuloksen kannalta samanlaisessa avainasemassa, mutta sen kehittäminen auttaa yhteisymmärryksen ja sitä kautta motivaation tukemisessa. Tutkimukseni tuloksia voi soveltaa esimerkiksi puheopetuksen kehittämiseen.fi
dc.format.extent27
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkorjausjäsennys
dc.subject.othermultimodaalisuus
dc.subject.otherkielellinen tietoisuus
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.otherfonetiikka
dc.titleFoneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201801261339
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli
dc.date.updated2018-01-26T13:01:06Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record