Foneettinen tietoisuus, motivaatio ja yhteisymmärrys erityisopettajan pitämässä /r/-opetuksessa
Selvitän tässä tutkimuksessa, miten foneettinen tiedostaminen, motivoituneisuus puheopetukseen ja yhteisymmärrys erityisopettajan ja oppilaan välillä vaikuttavat äänneopetukseen ja sen lopputulokseen. Tutkimusta varten keräämäni aineisto koostuu kahdesta eri osasta: äänneopetustuokion videotallenteesta ja äänneopetuksessa olleiden nuorten aikuisten haastatteluaineistosta.
Tutkimusmenetelmänä videoaineiston analyysissa käytin keskustelunanalyysia (Seppänen 1998). Tutkin aineistosta korjausjaksoja, niiden multimodaalisuutta ja vaikutusta erityisopettajan ja oppilaan väliseen yhteisymmärrykseen. Tutkin myös foneettisen tietoisuuden tukemista opetustuokion aikana. Haastatteluaineiston metodi oli puolistrukturoitu teemahaastattelu (Tiittula & Ruusuvuori 2005). Haastatteluista tutkin merkkejä foneettisesta tietoisuudesta ja motivoituneisuudesta puheopetukseen.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että opetustilanteen korjausjäsennykset olivat keskenään hyvin samankaltaisia ja ilmensivät epäsymmetristä vuorovaikutustilannetta. Kaavamaisuus kuitenkin ylläpiti yhteisymmärrystä. Multimodaalisuus toimi keskustelutilanteessa sekä puheai¬neksen jaksottajana että yhteisymmärryksen tukijana.
Tutkimuksestani selvisi myös, ettei foneettinen tietoisuus ole äänneopetuksen lopputuloksen kannalta samanlaisessa avainasemassa, mutta sen kehittäminen auttaa yhteisymmärryksen ja sitä kautta motivaation tukemisessa. Tutkimukseni tuloksia voi soveltaa esimerkiksi puheopetuksen kehittämiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From the past to the future : self-concepts of English language teachers from Finland and Korea
Park, Noelle (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article explores 1) how two English language teachers from Finland and Korea develop their self-concept as English learners throughout their English learning trajectory, and 2) the positive motivational effects of ... -
Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa
Valta, Sofia (2012)Valta, Sofia 2012. ”Taitava vieraan kielen oppija ja ylöspäin eriyttäminen alakoulun englannin opetuksessa”. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 91 sivua, 4 liitettä. Tutkimuksen ... -
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
Laaja-alaisen erityisopettajan ammattikuva maahanmuuttajien opetuksessa
Vesteri, Eija (1997)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.