University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kielellinen erityisvaikeus (SLI) ja sosiaalinen toimintakyky : tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä

Thumbnail
View/Open
954.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hämäläinen, Susanna
Date
2014
Discipline
SosiaalityöSocial Work

 
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kielellinen erityisvaikeus (SLI) on yhteydessä aikuisiän saavuttaneiden sosiaaliseen toimintakykyyn, kuinka kielellinen erityisvaikeus vaikuttaa heidän arkeensa ja sosiaaliseen toimintaan sekä kuinka sosiaalista toimintakykyä voisi kuntouttaa. Tutkimuskysymyksenä on: Miten ja missä määrin kielellinen erityisvaikeus on yhteydessä henkilön sosiaaliseen toimintakykyyn? Tutkielman aineisto on kerätty kyselylomakkeella (N=75) keväällä 2012 Onerva Mäen koulusta vuosien 1989–2011 aikana päästötodistuksen saaneilta koulun entisiltä oppilailta, joilla on ollut kielellinen erityisvaikeus. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen ja aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia, t-testiä ja varianssianalyysia. Tutkielman tulosten mukaan vahva itsetunto luo hyvän pohjan itsenäiselle elämälle ja antaa rohkeutta selvitä arkisista toiminnoista. Vahvan itsetunnon omaava henkilö osaa toimia arjessaan itsenäisemmin, on luottavaisempi tulevaan ja kokee hallitsevansa paremmin elämäänsä, kun heikon itsetunnon omaava. Itsetunto on yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja kykyyn toimia toisten kanssa. Itsenäistymisen ja elämänhallinnan kannalta tutkielmassa nousi merkittäväksi tekijäksi halu itse päättää itseään koskevista asioista. Mitä useammin ihminen haluaa päättää omista asioistaan ja tekemisistään, sen itsenäisemmin hän osasi myös arjessaan toimia. Elämänhallinta luo tyytyväisyyttä ja uskoa itseensä sekä mahdollistaa itsenäisen elämän. Kielellisen erityisvaikeuden tasolla ei ollut tutkielman mukaan yhteyttä henkilön elämän tyytyväisyyteen. Tuloksista ilmenee, että erityiskoulun tarjoamilla harrastustoiminnalla oli merkitystä aikuisiän harrastustoimintaan. Kouluaikana oppilaskodissa asuneet harrastivat aikuisena enemmän kodin ulkopuolella yksin tai yhdessä kavereiden kanssa. Kotoa koulua käyvät viettivät vastaushetkellä vapaa-aikaansa enemmän yksin ja mahdollisesti kotona. Tulos on merkittävä suunniteltaessa koulussa tapahtuvaa sosiaalista kuntoutusta ja nuoren osallistamista. Tutkielma osoittaa, että kielellisellä erityisvaikeudella on vahva yhteys ihmisen sosiaaliseen toimintakykyyn. Se vaikeuttaa niin kognitiivisten kuin sosiaalisten taitojen oppimista. Lähi-ihmisten tietoinen toiminta on pohja arjessa tapahtuvalle sosiaaliselle kuntoutukselle. ...
Alternative title
Tutkimus sosiaalisen kuntoutuksen merkityksestä
Keywords
kielellinen erityisvaikeus sosiaalinen toimintakyky sosiaaliset taidot sosiaalinen kuntoutus kielen kehityksen erityisvaikeus kielelliset häiriöt dysfasia koulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502081264

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen toimintakyvyn vahvistaminen sosiaalisessa kuntoutuksessa : elämänhallinnan portaat sosiaalisen kuntoutuksen jäsentäjänä 

    Sandblom, Emma (2020)
    Kandidaatintutkielman tavoitteena on selkiyttää ja jäsentää sosiaalista kuntoutusta. Tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalisen toimintakyvyn vahvistaminen näkyy sosiaalisessa kuntoutuksessa, miten elämänhallinnan käsite ...
  • Kielen kehityksen polut : seurantatutkimus esikielellisen kehityksen vaiheesta koulun alkuun 

    Määttä, Sira (Niilo Mäki Instituutti, 2018)
  • Nimeäminen ja lukemisvaikeus : kehityksen ja kuntoutuksen näkökulma 

    Salmi, Paula (Jyväskylän yliopisto, 2008)
    Paula Salmi selvitti väitöstutkimuksessaan, miten lasten nimeämistaidot kehittyvät 3,5 vuoden iästä toisen luokan loppuun asti. Hän arvioi nimeämistaitoa nopean sarjallisen nimeämisen testillä, jossa esitetään toistuvia ...
  • Understanding developmental language disorder - the Helsinki longitudinal SLI study (HelSLI) : a study protocol 

    Laasonen, Marja; Smolander, Sini; Lahti-Nuuttila, Pekka; Leminen, Miika; Lajunen, Hanna-Reetta; Heinonen, Kati; Pesonen, Anu-Katriina; Bailey, Todd M.; Pothos, Emmanuel M.; Kujala, Teija; Leppänen, Paavo H.T.; Bartlett, Christopher W.; Geneid, Ahmed; Lauronen, Leena; Service, Elisabet; Kunnari, Sari; Arkkila, Eva (BioMed Central, 2018)
    Background Developmental language disorder (DLD, also called specific language impairment, SLI) is a common developmental disorder comprising the largest disability group in pre-school-aged children. Approximately 7% of ...
  • Musiikkiterapian interventiot lasten kielellisen kuntoutuksen tukena : integroiva kirjallisuuskatsaus 

    Taipale, Marianne (2020)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, mitä eri musiikkiterapian interventioita 2010-luvulla on hyödynnetty lasten kielellisen kuntoutuksen tukena, ja mitä tuloksia eri menetelmien käytöstä on saatu. Tutkimus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre