dc.contributor.advisor | Toivanen, Pekka | |
dc.contributor.author | Hiipakka, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2018-01-23T15:07:21Z | |
dc.date.available | 2018-01-23T15:07:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1815568 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56869 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ainekohtainen opetussuunnitelma sekä ajankohtaiset kannanotot eri organisaatioilta, foorumeilta ja alan asiantuntijoilta moniuskontoisuuteen sekä koulun toimintakulttuuriin (juhlat) liittyen suomalaista kulttuuriperintöä ajatellen.
Tärkeinä lähtökohtina tutkimuksessa ovat Suomen moniuskontoisuutta käsittelevä Kirkon tutkimuskeskuksen tuore julkaisu (2017), islamin uskoon liittyvät musiikkinäkökulmat sekä moniuskontoisuudesta ilmenevät epävarmuudet musiikinopetuksessa. Tarkentavien tutkimuskysymysten avulla pureudutaan sekä opettajien kokemiin konkreettisiin esimerkkitapauksiin ja toimintamalleihin että heidän omiin, yksilökohtaisiin käsityksiinsä uskonnollisen musiikin käytöstä opetuksessa ja uskonnollisten perinteiden kuulumisesta koulun toimintakulttuuriin.
Hengellisen musiikin käytöstä ei mainita selkeästi opetussuunnitelmassa (2014), mutta kulttuurisen monipuolisuuden peräänkuuluttaminen musiikin opetussisällöissä kyseenalaistaa tätä ohjeistusta. Erityisesti islam on asettanut suomalaisen uskonnollisuuden määrittelyn uuden tarkastelun alle ja siksi tutkimuksessa pureudutaan tarkemmin käsityksiin musiikinopetuksesta muslimeille.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea musiikinopettajaa syksyllä 2017. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla selvitettiin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden nostamista aiheista peruskoulun musiikinopetuksessa. Haastateltavat opettajat ovat toimineet pitkään musiikinopettajina itähelsinkiläisissä kouluissa.
Moniuskontoinen oppilasmateriaali ei ole suurin haaste, mikä aiheuttaa tutkimustulosten mukaan haastavuutta opetustyössä. Kuitenkin kristilliseen perinteeseen pohjautuvaa ohjelmistoa musiikinopetuksessa ja koulun juhlissa pyritään käyttämään hienotunteisesti ja määrällisesti vähän. Virsiä ja hartaimpia lauluja musiikintunneilla ei käytetä välttämättä ollenkaan. Koulun juhlista erityisesti joulu nostaa selkeimmin esille moniuskontoisuuden aiheuttamat, toisinaan ristiriitaiset, näkökulmat erityisesti laulettavasta ohjelmistosta, mikä johtaa eriäviin toimintamalleihin kouluissa. Haastateltavien opettajien mukaan oppilaiden vanhemmat valittavat kuitenkaan harvoin musiikintunneilla käsitellyistä kappaleista ja vain yksittäistapausten kohdalla on törmätty musisoinnin kiellettävyyden kannalta haasteisiin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (78 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | moniuskontoisuus | |
dc.title | Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801231312 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2018-01-23T15:07:21Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | uskonto | |
dc.subject.yso | islam | |
dc.subject.yso | kristinusko | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |