University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

I recommend what you recommend : impact of social influence and brand perceptions on consumer recommendations

Thumbnail
View/Open
777.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kukkonen, Maria
Date
2017
Discipline
MarkkinointiMarketing

 
Ihmiset vaihtavat usein mielipidettään tai käyttäytymistään vastaamaan muiden ihmisten mielipiteitä ja käyttäytymistä kuuluakseen joukkoon, eli mukautuvat. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia sosiaalista mukautumista brändien suosittelutehtävässä. Mukautumista tapahtuu, kun ihmiset ovat alttiina sosiaaliselle vaikutukselle. Aikaisemman tutkimuksen perusteella sosiaalisen vaikutuksen vastaanottamiseen vaikuttavat asiat vaativat lisää tutkimusta. Tästä johtuen tämä tutkimus pyrki myös lisäämään ymmärrystä siitä, kuinka aikaisemmat käsitykset brändistä vaikuttavat mukautumiseen. Nämä aikaisemmat käsitykset brändeistä olivat tässä tutkimuksessa brändin tuttuus, brändimieltymys, ostoaie ja brändiasenne. Niitä mitattiin itsearviointilomakkeella. Mukautumista mitattiin käyttäytymiseen perustuvalla tehtävällä. Tehtävässä osallistujat (n = 28) arvioivat, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat heille näytettyä brändiä muille. Brändejä oli 50 kappaletta, jotka esitettiin osallistujille logoina tietokoneohjelmalla. Brändit valittiin kansallisesta bränditutkimuksesta, joille tehtiin esitestaus. Jokaisen brändin suosittelun arvioinnin jälkeen osallistujat näkivät ryhmän mielipiteen suositteluhalukkuudestaan kyseisestä brändistä. Ryhmän mielipide oli koodattu ohjelma, joka näytti korkeampaa, samaa tai matalampaa suositteluarviota brändistä osallistujalle. Lopuksi osallistujien tuli viivästetysti arvioida brändit uudelleen, tällä kertaa näkemättä ryhmän arviota. Tulokset näyttävät selkeästi, kuinka osallistujat muuttavat mielipidettään ryhmän mielipiteeseen mukautuen, joka tukee aiempaa tutkimusta aiheesta. Myös aiempaa tutkimusta tukien, ostoaie vaikutti mukautumiseen. Vastoin aiempia tutkimustuloksia, muut ennakoidut brändikäsitykset eivät vaikuttaneet konformointiin. Ristiriidassa olevat tulokset aikaisempien brändikäsitysten osalta voivat johtua esimerkiksi suosittelukysymyksestä tai tuttujen brändien vähäisestä määrästä. Tulokset korostavat suosittelun merkitystä markkinoinnissa: kuluttajien omat, aikaisemmat kokemukset tuttuudesta, mieltymyksestä tai brändiasenteesta näyttävät menettävän merkitystään sen rinnalla, kun kuvaan astuvat toisten mielipiteet brändin suosittelusta. Yritysten markkinoinnin kannalta tulokset korostavat panostamista asiakkaiden suositteluihin ja hyvien brändikokemusten jakamiseen sosiaalisen vaikutuksen maksimoimiseksi. ...
 
In order to gain social approval, people often change their opinions and behavior to match it with others. This effect is called conformity. This study examined conformity in a recommendation-based setting. Previous research has suggested that forces behind the reception of social influence needs to be better understood. Thus, this study also aimed to shed more light on how previous brand evaluations, brand perceptions, affect conformity. Brand perceptions examined in this study were familiarity, preference, purchase intent and brand attitude. Behavioral conformity measurement was used in order to avoid issues with scales. Conformity was examined in a recommendation-based task where participants (n = 28) rated their recommendation intent for 50 pre-selected brands. After rating each brand, they were influenced with a normative group opinion of the brand’s recommendation intent. The normative group opinion was coded with a program to show either higher, lower or the same recommendation intent with the subject. Afterwards the participants rated the brands again. Brand perceptions were evaluated in a web survey prior to conformity measurement. The results clearly show how the participants changed their initial recommendation intent to match with the group opinion, which is in line with the previous research. Also in line with the previous research, purchase intent affected conformity. As opposed to previous findings, other brand perceptions didn’t affect conformity. Thus, the results highlight the importance of recommendations and referrals in the field of marketing: consumer’s previous familiarity, preference or attitude towards the brand seem to lose their importance when other consumers’ opinions come into the picture. Conflicting results may stem from using recommendation intent as the conformity measure or relatively small sample of familiar brands to participants. The results emphasize the power of social influence within consumer behavior. In practice, companies should heavily focus on managing customer recommendations by tracking, analyzing and influencing it. ...
 
Alternative title
Impact of social influence and brand perceptions on consumer recommendations
Keywords
suosittelu ostoaikeet sopeutuminen sosiaaliset vaikutukset brändit mieltymykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801191272

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Brain dynamics of recommendation-based social influence on preference change : A magnetoencephalography study 

    Irani, Fatemeh; Maunula, Sini; Muotka, Joona; Leppäniemi, Matti; Kukkonen, Maria; Monto, Simo; Parviainen, Tiina (Routledge, 2022)
    People change their preferences when exposed to others’ opinions. We examine the neural basis of how peer feedback influences an individual’s recommendation behavior. In addition, we investigate if the personality trait ...
  • Watch This! : The Influence of Recommender Systems and Social Factors on the Content Choices of Streaming Video on Demand Consumers 

    Weidhaas, Raphael; Schlögl, Stephan; Halttunen, Veikko; Spieß, Teresa (Springer, 2021)
    Streaming Video-on-demand (SVOD) services are getting increasingly popular. Current research, however, lacks knowledge about consumers’ content decision processes and their respective influencing factors. Thus, the work ...
  • The Influence of Social Vision, Social Networks, and Financial Return on Social SME Sustainability 

    Olaleye, Sunday; Mogaji, Emmanuel; Watat, Josue Kuika; Ukpabi, Dandison (Palgrave Macmillan, 2020)
    Social entrepreneurship is one of the catalysts of poverty reduction and sustainable development, but its impact in developing countries is not rapid in comparison to traditional entrepreneurship. The idea is to explain ...
  • Making and breaking relationships on social media : the impacts of brand and influencer betrayals 

    Reinikainen, Hanna; Tan, Teck Ming; Luoma-aho, Vilma; Salo, Jari (Elsevier BV, 2021)
    This study considers how the relationships between social media influencers, brands and individuals are intertwined on social media and analyses the spill-over effects of feelings of betrayal. An experimental design with ...
  • Health and social impact of culture 

    Raud, Ülle (2009)
    Abstract This master`s thesis concentrates on health and social impacts of culture. Main concepts of the thesis are: health, culture and social capital. Purpose of the research is to find out which are the health ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre