dc.contributor.advisor | Leppäniemi, Matti | |
dc.contributor.author | Kukkonen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2018-01-19T05:59:06Z | |
dc.date.available | 2018-01-19T05:59:06Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1814915 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56796 | |
dc.description.abstract | Ihmiset vaihtavat usein mielipidettään tai käyttäytymistään vastaamaan muiden
ihmisten mielipiteitä ja käyttäytymistä kuuluakseen joukkoon, eli mukautuvat. Tämän
tutkielman tarkoituksena oli tutkia sosiaalista mukautumista brändien
suosittelutehtävässä. Mukautumista tapahtuu, kun ihmiset ovat alttiina sosiaaliselle
vaikutukselle. Aikaisemman tutkimuksen perusteella sosiaalisen vaikutuksen
vastaanottamiseen vaikuttavat asiat vaativat lisää tutkimusta. Tästä johtuen tämä
tutkimus pyrki myös lisäämään ymmärrystä siitä, kuinka aikaisemmat käsitykset
brändistä vaikuttavat mukautumiseen. Nämä aikaisemmat käsitykset brändeistä olivat
tässä tutkimuksessa brändin tuttuus, brändimieltymys, ostoaie ja brändiasenne. Niitä
mitattiin itsearviointilomakkeella. Mukautumista mitattiin käyttäytymiseen
perustuvalla tehtävällä. Tehtävässä osallistujat (n = 28) arvioivat, kuinka todennäköisesti
he suosittelisivat heille näytettyä brändiä muille. Brändejä oli 50 kappaletta, jotka
esitettiin osallistujille logoina tietokoneohjelmalla. Brändit valittiin kansallisesta
bränditutkimuksesta, joille tehtiin esitestaus. Jokaisen brändin suosittelun arvioinnin
jälkeen osallistujat näkivät ryhmän mielipiteen suositteluhalukkuudestaan kyseisestä
brändistä. Ryhmän mielipide oli koodattu ohjelma, joka näytti korkeampaa, samaa tai
matalampaa suositteluarviota brändistä osallistujalle. Lopuksi osallistujien tuli
viivästetysti arvioida brändit uudelleen, tällä kertaa näkemättä ryhmän arviota. Tulokset
näyttävät selkeästi, kuinka osallistujat muuttavat mielipidettään ryhmän mielipiteeseen
mukautuen, joka tukee aiempaa tutkimusta aiheesta. Myös aiempaa tutkimusta tukien,
ostoaie vaikutti mukautumiseen. Vastoin aiempia tutkimustuloksia, muut ennakoidut
brändikäsitykset eivät vaikuttaneet konformointiin. Ristiriidassa olevat tulokset
aikaisempien brändikäsitysten osalta voivat johtua esimerkiksi suosittelukysymyksestä
tai tuttujen brändien vähäisestä määrästä. Tulokset korostavat suosittelun merkitystä
markkinoinnissa: kuluttajien omat, aikaisemmat kokemukset tuttuudesta,
mieltymyksestä tai brändiasenteesta näyttävät menettävän merkitystään sen rinnalla,
kun kuvaan astuvat toisten mielipiteet brändin suosittelusta. Yritysten markkinoinnin
kannalta tulokset korostavat panostamista asiakkaiden suositteluihin ja hyvien
brändikokemusten jakamiseen sosiaalisen vaikutuksen maksimoimiseksi. | fi |
dc.description.abstract | In order to gain social approval, people often change their opinions and behavior to
match it with others. This effect is called conformity. This study examined conformity in
a recommendation-based setting. Previous research has suggested that forces behind the
reception of social influence needs to be better understood. Thus, this study also aimed
to shed more light on how previous brand evaluations, brand perceptions, affect
conformity. Brand perceptions examined in this study were familiarity, preference,
purchase intent and brand attitude. Behavioral conformity measurement was used in
order to avoid issues with scales. Conformity was examined in a recommendation-based
task where participants (n = 28) rated their recommendation intent for 50 pre-selected
brands. After rating each brand, they were influenced with a normative group opinion
of the brand’s recommendation intent. The normative group opinion was coded with a
program to show either higher, lower or the same recommendation intent with the
subject. Afterwards the participants rated the brands again. Brand perceptions were
evaluated in a web survey prior to conformity measurement. The results clearly show
how the participants changed their initial recommendation intent to match with the
group opinion, which is in line with the previous research. Also in line with the previous
research, purchase intent affected conformity. As opposed to previous findings, other
brand perceptions didn’t affect conformity. Thus, the results highlight the importance of
recommendations and referrals in the field of marketing: consumer’s previous
familiarity, preference or attitude towards the brand seem to lose their importance when
other consumers’ opinions come into the picture. Conflicting results may stem from
using recommendation intent as the conformity measure or relatively small sample of
familiar brands to participants. The results emphasize the power of social influence
within consumer behavior. In practice, companies should heavily focus on managing
customer recommendations by tracking, analyzing and influencing it. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (57 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | suosittelu | |
dc.subject.other | ostoaikeet | |
dc.title | I recommend what you recommend : impact of social influence and brand perceptions on consumer recommendations | |
dc.title.alternative | Impact of social influence and brand perceptions on consumer recommendations | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801191272 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.date.updated | 2018-01-19T05:59:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | sopeutuminen | |
dc.subject.yso | sosiaaliset vaikutukset | |
dc.subject.yso | brändit | |
dc.subject.yso | mieltymykset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |