dc.contributor.advisor | Rutanen, Niina | |
dc.contributor.author | Laaksonen, Kati | |
dc.date.accessioned | 2018-01-18T15:15:48Z | |
dc.date.available | 2018-01-18T15:15:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1814906 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56795 | |
dc.description.abstract | Laaksonen, Kati. 2017.Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua.
Vanhempien ja kasvattajien yhteistyöllä varhaiskasvatuksen aloituksessa on merkitystä lapsen varhaiskasvatuksen aloituksen sujumiseen, mutta se on myös alku vanhemman ja kasvattajan välisen luottamuksen rakentumiselle. Luottamus on yhteistyön avain, ja hyvä yhteistyö puolestaan mahdollistaa vanhempien osallisuuden lapsensa varhaiskasvatukseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisia kohtaamisen ja vuorovaikutuksen tilanteita vanhemmilla ja kasvattajilla on lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaisista luottamukseen liittyvistä asioista vanhemmat, tässä tutkimuksessa äidit, puhuvat, kun lapsi on ollut muutamia kuukausia päiväkodissa. Tutkimukseni on osa Lasten polut varhaiskasvatuksessa –tutkimusta ja sen osa-hanketta Lapsen siirtymä kotihoidosta alle kolmivuotiaiden päiväkotiryhmään, joka toteutetaan Jyväskylän yliopistossa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineistona on viiden, alle 1,5 -vuotiaan lapsen, äidin haastattelut. Äitien haastattelut on tehty, kun lapset ovat olleet noin neljä kuukautta hoidossa. Analyysimenetelmänä toimi teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Äitien ja kasvattajien välinen yhteistyö ja luottamus rakentuivat varhaiskasvatuksen aloituksessa erilaisissa kohtaamisen tilanteissa, kuten kotikäynneillä ja päiväkotiin tutustumisessa sekä myöhemmin päivittäisten kohtaamisten kautta. Äidit halusivat rakentaa luottamuksellisen suhteen kaikkiin lapsen kasvattajiin, mutta lapsen omahoitajalla oli tärkeä merkitys varhaiskasvatuksen aloituksessa. Äitien puheista löytyi neljä luottamusta rakentavaa asiaa: vanhemman ja kasvattajan välinen vuorovaikutus, lapsen ja kasvattajan hyvä suhde, kasvattajan toiminnan lapsilähtöisyys ja sensitiivisyys sekä päiväkoti instituutiona. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (92 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kasvatusyhteistyö | |
dc.title | Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801181271 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2018-01-18T15:15:48Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | kasvattajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |