Hyvä johtajuus ammatillisen toimijuuden tukijana IT-alan organisaatioissa
Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia hyvää johtajuutta ammatillisen
toimijuuden näkökulmasta kahdessa ohjelmistokehittämisen organisaatiossa.
Tarkoituksena oli kuvata sitä, millaista hyvä johtajuus on ja miten se ilmenee
työntekijöiden näkemyksissä. Tutkimuksen aihe koettiin tärkeäksi, koska johtajuutta
ja ammatillista toimijuutta ei ole vielä laajalti tutkittu yhdessä ja toisiinsa
linkittyneinä ilmiöinä. Lisäksi tässä tutkimuksessa yhdistettiin monia eri johtajuuden
teorioita, millä pyrittiin luomaan laajempi ja kokonaisvaltaisempi ymmärrys
johtajuudesta sekä uudistamaan ilmiöstä jo tiedettyä.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se nojaa
sosiaaliseen konstruktionismiin. Tutkimuksen aineisto koostui kahden informaatioteknologian (IT) organisaation kahdeksan työntekijän haastattelusta. Aineisto
analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä teemoitellen. Analyysissä
käytettiin tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostettua mallia,
hyvän johtajuuden analyysirunkoa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että aiempien teorioiden pohjalta
on mahdollista rakentaa hyvää johtajuutta kuvaava malli. Tässä tutkimuksessa
rakennetun ja käytetyn mallin mukaan hyvä johtajuus sisältää kolme ulottuvuutta:
vuorovaikutuksen, työntekijöiden huomioimisen yksilöinä sekä jaetun
johtajuuden. Työntekijöiden näkemyksistä oli löydettävissä nämä kolme hyvän
johtajuuden ulottuvuutta. Tulosten perusteella hyvän johtajuuden voidaan todeta
konkretisoituvan työntekijöille analyysirungon mukaisesti luovuutena ja
kokeilemisena, itseohjautuvuutena ja oman työn sisältöön vaikuttamisena, vapautena
ja vastuuna, omien mielipiteiden ilmaisuna, omien tavoitteiden, toiveiden
ja kiinnostuksen kohteiden mukaan toimimisena, kehittymisenä, johtajuuden
ja vallan jakautumisena kaikkien vastuulle, johtajuuden ilmenemisenä tukiroolina
ja edellytysten luomisena työlle sekä vuorovaikutuksena ja yhdessä tekemisenä.
Tutkimuksessa ilmeni myös muita analyysirungon ulkopuolisia johtajuuden
kannalta merkittäviä tekijöitä. Siten voidaan todeta, että johtajuus on moninaista
ja kontekstisidonnaista, ja se saa erilaisia merkityksiä organisaatioiden
vuorovaikutuksessa. Johtajuuden käytäntöjä ja prosesseja myös tarvitaan organisaation
toiminnassa riippumatta organisaation johtamiskulttuurista. Tulosten
perusteella vaikuttaa siltä, että ei ole olemassa vain yhtä oikeaa johtajuuden
tapaa tai teoriaa, joka soveltuisi sellaisenaan kontekstista toiseen. Jatkossa tulisikin
tutkia hyvää johtajuutta eri konteksteissa sekä tarkastella laajemmin useampia
johtajuuden teorioita yhdessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29704]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen : luovia voimavaroja työhön!
Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Herranen, Sanna; Manninen, Mari; Eteläpelto, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Luokanopettajan ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet yhteisopettajuudessa
Manninen, Mariikka (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillisen toimijuuden ulottuvuuksia yhteisopettajuudessa. Tutkimuksessa toimijuutta lähestytään sosiokulttuurisesta näkökulmasta, jolloin toimijuus nähdään rakentuvan yhdessä ... -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) esimiehen ammatillisen identiteetin tukijana : lähiesimiesten kokemuksia Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta ja sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä
Kåla, Jenni (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaneiden esimiesten kokemuksia tutkinnon suorittamisesta sekä sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä. Tutkimus ... -
Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
Alenius, Johanna; Ohtonen, Taija (2010)Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.