Kulttuurienvälinen osaaminen liikuntakasvatuksessa : opiskelijoiden kokemuksia turvapaikanhakijoille pidetyistä liikunnallisista kielityöpajoista
Siljamäki, M., Anttila, E., & Ponkilainen, M. (2017). Kulttuurienvälinen osaaminen liikuntakasvatuksessa : opiskelijoiden kokemuksia turvapaikanhakijoille pidetyistä liikunnallisista kielityöpajoista. Liikunta ja tiede, 54(6), 88-94. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_88-94_lowres.pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017. Rinnakkaistallennettu julkaisijan luvalla.
Yhteiskunnan monimuotoistuminen heijastuu koulumaailmaan
monella tavoin. Se näkyy erityisesti oppilaiden erilaisina kulttuureina
ja uskontoina ja on luonut tarpeen kehittää liikunnanopettajien
kulttuurienvälistä osaamista. Kulttuurienvälisellä osaamisella tarkoitamme
muun muassa omien, kulttuurisidonnaisten ajatusmallien tiedostamista,
vuorovaikutustaitoja sekä kykyä toimia eri kulttuureista
tulevien ihmisten kanssa tilannekohtaisesti.
Suomesta puuttuu lähes kokonaan tutkimus, jossa tarkastellaan
kulttuurienvälistä osaamista liikuntakasvatuksen kontekstissa. Tartumme
tähän aiheeseen selvittämällä liikunnanopettajaopiskelijoiden
kokemuksia, kun he kohtasivat kulttuurisesti monimuotoisia ryhmiä
liikunnallisissa kielityöpajoissa. Tutkimusaineiston hankimme
havainnoimalla työpajoja ja haastattelemalla kirjallisesti niitä ohjanneita
opiskelijoita. Aineiston analysoimme temaattista analyysiä hyö-
dyntäen. Jäsensimme aineistosta kolme pääteemaa: tunteiden ja käsitysten
yhteenkietoutuneisuus, yhteenkuuluvuuden rakentuminen
kehollisen vuorovaikutuksen avulla sekä liikunnalliset kohtaamiset
kulttuurienvälisen osaamisen kehittymisessä.
Tutkimuksemme tukee käsitystä siitä, että toiminnallinen vuorovaikutus
eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa, näihin kohtaamisiin
liittyvät tunnekokemukset sekä omien käsitysten ja kokemusten
pohdinta ovat tärkeitä tekijöitä opiskelijoiden kulttuurienvälisen
osaamisen kehittymisessä. Tällainen muutosprosessi voidaan paikantaa
transformatiiviseksi oppimiseksi, jossa aiemmat käsitykset, totunnaiset
ajattelu- ja toimintatavat muuntuvat. Esitämme tutkimuksen
johtopäätelmänä, että toiminnalliseen vuorovaikutukseen kulttuurisesti
monimuotoisten ryhmien kanssa tulisi suunnata enemmän
huomiota ja resursseja kaikessa opettajankoulutuksessa.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
liikunnanopettajaopiskelijat kulttuurienvälinen osaaminen liikunnalliset kielityöpajat liikunnanopettajankoulutus physical education teacher traineers intercultural competence kinesthetic language learning workshops physical education teacher education liikunnanopettajat opettajankoulutus kulttuuriosaaminen kielen oppiminen työpajat
Alkuperäislähde
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_88-94_lowres.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27826979
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Developing Future Physical Education Teachers' Intercultural Competence : The Potential of Intertwinement of Transformative, Embodied, and Critical Approaches
Siljamäki, Mariana Elisabet; Anttila, Eeva Helena (Frontiers Media SA, 2021)Purpose: This article is based on a study that explored learning processes related to intercultural competence of PE teacher trainees. The context of the study was the Faculty of Sport and Health Sciences at the University ... -
Teachers as frontline agents of integration : Finnish physical education students’ reflections on intercultural encounters
Anttila, Eeva; Siljamäki, Mariana; Rowe, Nicholas (Routledge, 2018)Background and purpose: This article focuses on how future Physical Education and Dance teachers may be better prepared to work in increasingly diverse education environments. It also discusses how tertiary institutions ... -
Constructing intercultural competence in Italian social service and healthcare organizations : pedagogical design, effectiveness research, and alternative visions for promoting ethnorelativism
Castiglioni, Ida (University of Jyväskylä, 2013) -
“You can get surprisingly far with just normal interaction” : intercultural communication competence and the cultural identity negotiation of Finnish basic education teachers when teaching a multicultural class
Mattila, Heta (2018)Tämä tutkimus analysoi suomalaisten peruskouluopettajien kulttuurienvälistä viestintäkompetenssia, kun he opettavat monikulttuurista luokkaa. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui 10 ... -
Cultural Knowledge as a Resource in BELF Interactions : a Longitudinal Ethnographic Study of Two Managers in Global Business
Räisänen, Tiina (Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell'Università di Verona, 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.