Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHonko, Mari
dc.date.accessioned2018-01-12T07:58:29Z
dc.date.available2018-01-12T07:58:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHonko, M. (2017). Kieli- ja kielitaitokäsitykset tutkivan opettajan kenttäpäiväkirjamerkinnöissä. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>37</i>(4), 215-238. <a href="https://doi.org/10.23997/pk.63203" target="_blank">https://doi.org/10.23997/pk.63203</a>
dc.identifier.otherCONVID_27830198
dc.identifier.otherTUTKAID_76428
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56685
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan tutkivan opettajan kenttäpäiväkirjojen (n=19) heijastamia kieli- ja kielenoppimiskäsityksiä. Päiväkirjamerkintöjä tarkastellaan sekä itsenäisesti että suhteessa niissä kuvattuun keskusteluvuorovaikutukseen. Lisäksi havainnoidaan päiväkirjamerkintöjen diskursiivisuutta ja sitä, miten kieli(taito)käsitykset suhteutuvat siihen sosiokulttuuriseen kontekstiin, jossa aineisto on tuotettu. Tutkimus on laadullinen, ja keskeisimpänä analysointimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Havainnot osoittavat, että päiväkirjassa risteilee useita, osin ristiriitaisiakin käsityksiä kielestä ja kielitaidosta. Formalistinen, monologinen näkemys kielestä on voimakas, ja päähuomio kohdentuu oppilaiden kielitaidon kuvailuun yksittäisten osa-alueiden kautta. Myös kielen vuorovaikutuksellinen funktio nousee esille, mutta kieli näyttäytyy silti ennen kaikkea yksilön tuottamana koodina, ei vuorovaikutuksessa muotoutuvana. Kielitaidon vertailukohdaksi hahmottuu sekä eksplisiittisesti nimettynä että implisiittisesti kielitaidon kuvauksen kautta natiivi-ideaali, jota kohti kielenoppija taivaltaa. Tekstilajina tutkivan opettajan päiväkirja on monikerroksinen. Vaikka sen ainoa ilmeinen kirjoittaja ja oletuslukija on kirjoittaja itse, siihen rakentuu moniäänisyyttä, jonka kautta kirjoittajan sosiaaliset ja kulttuuriset sidokset tulevat näkyviin.
dc.language.isofin
dc.publisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
dc.relation.ispartofseriesPuhe ja kieli
dc.relation.urihttps://journal.fi/pk/article/view/63203/30635
dc.subject.otherkielikäsitykset
dc.subject.othermonologisuus
dc.titleKieli- ja kielitaitokäsitykset tutkivan opettajan kenttäpäiväkirjamerkinnöissä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201801091106
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2018-01-09T07:15:05Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange215-238
dc.relation.issn1458-3410
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume37
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Honko & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2017. Tämä on avoin artikkeli, jonka on julkaissut Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysotutkiva opettaja
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24482
dc.relation.doi10.23997/pk.63203


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot