University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta > View Item

Kieli- ja kielitaitokäsitykset tutkivan opettajan kenttäpäiväkirjamerkinnöissä

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
748.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Honko, M. (2017). Kieli- ja kielitaitokäsitykset tutkivan opettajan kenttäpäiväkirjamerkinnöissä. Puhe ja kieli, 37(4), 215-238. https://doi.org/10.23997/pk.63203
Published in
Puhe ja kieli
Authors
Honko, Mari
Date
2017
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
© Honko & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2017. Tämä on avoin artikkeli, jonka on julkaissut Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.

 
Artikkelissa tarkastellaan tutkivan opettajan kenttäpäiväkirjojen (n=19) heijastamia kieli- ja kielenoppimiskäsityksiä. Päiväkirjamerkintöjä tarkastellaan sekä itsenäisesti että suhteessa niissä kuvattuun keskusteluvuorovaikutukseen. Lisäksi havainnoidaan päiväkirjamerkintöjen diskursiivisuutta ja sitä, miten kieli(taito)käsitykset suhteutuvat siihen sosiokulttuuriseen kontekstiin, jossa aineisto on tuotettu. Tutkimus on laadullinen, ja keskeisimpänä analysointimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Havainnot osoittavat, että päiväkirjassa risteilee useita, osin ristiriitaisiakin käsityksiä kielestä ja kielitaidosta. Formalistinen, monologinen näkemys kielestä on voimakas, ja päähuomio kohdentuu oppilaiden kielitaidon kuvailuun yksittäisten osa-alueiden kautta. Myös kielen vuorovaikutuksellinen funktio nousee esille, mutta kieli näyttäytyy silti ennen kaikkea yksilön tuottamana koodina, ei vuorovaikutuksessa muotoutuvana. Kielitaidon vertailukohdaksi hahmottuu sekä eksplisiittisesti nimettynä että implisiittisesti kielitaidon kuvauksen kautta natiivi-ideaali, jota kohti kielenoppija taivaltaa. Tekstilajina tutkivan opettajan päiväkirja on monikerroksinen. Vaikka sen ainoa ilmeinen kirjoittaja ja oletuslukija on kirjoittaja itse, siihen rakentuu moniäänisyyttä, jonka kautta kirjoittajan sosiaaliset ja kulttuuriset sidokset tulevat näkyviin. ...
Publisher
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
ISSN Search the Publication Forum
1458-3410
Keywords
kielikäsitykset monologisuus kielitaito tutkiva opettaja

Original source
https://journal.fi/pk/article/view/63203/30635

DOI
https://doi.org/10.23997/pk.63203
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801091106

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27830198

Metadata
Show full item record
Collections
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [5018]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta 

    Ahola, Sari (Kotikielen seura, 2020)
    Artikkelissa tarkastellaan Yleisten kielitutkintojen (Yki) arvioijien (N = 44) käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Lisäksi artikkelissa kuvataan, mistä oppijoiden ensikieli tunnistetaan ...
  • Ei ole muuta tietä kuin itseni ymmärtämisen kautta eteneminen : tutkivan opettajan identiteetti kahden opettajan jaettuna kokemuksena 

    Riitahuhta, Salla (1998)
  • Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa 

    Väyrynen, Ville (2016)
    Ympäristö- ja luonnontiedon luokanopettajankoulutukseen panostamista ja opettajien jatkokouluttamista suositellaan opetushallituksen (2006) tekemässä luonnontieteiden oppimistulosten arviointia koskevassa tutkimuksessa. ...
  • Vuosaaren satama pohjamutia myöten : tutkivan työprosessin analyysi 

    Laitinen, Jussi (2004)
  • Minäkö pitäisin oopperasta? : tutkivan oppimisen opetusmenetelmä oopperakasvatuksessa 

    Tolvanen, Milla (2015)
    Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, miten tutkivan oppimisen menetelmällä voidaan opettaa oopperaa. Tarkastelussa on keskitytty siihen, miten opiskelijoiden käsitykset oopperasta ja asenteet oopperaa kohtaan muuttuvat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre