Maallistuneet Madonnat ja 1800-luvun lopun käsityksiä materiaalisuudesta
Kuuva, S. (2017). Maallistuneet Madonnat ja 1800-luvun lopun käsityksiä materiaalisuudesta. Ennen ja nyt : historian tietosanomat, 2017(4). http://www.ennenjanyt.net/2017/12/maallistuneet-madonnat-ja-1800-luvun-lopun-kasityksia-materiaalisuudesta/
Julkaistu sarjassa
Ennen ja nyt : historian tietosanomatTekijät
Päivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kuuva & Agricola - Suomen historiaverkko, 2017.
Edvard Munch (1864-1944) ja Axel Gallén (Akseli Gallen-Kallela) (1865-1931) tutustuivat toisiinsa Berliinissä vuonna 1895, jolloin he pitivät yhteisnäyttelyn Ugo Barroccio -taidegalleriassa. Yhteisnäyttelyssä taiteilijat esittelivät muun muassa omat versionsa madonna-aiheesta. Gallénin materiaalikuvauksessaan yksityiskohtainen ja vertauskuvallisuudessaan renessanssihenkiseksikin luonnehdittu, äitiyden onnea henkivä Madonna-teos sisältää runsaasti visuaalisia viitteitä Vienan Karjalaan, suomalaisen kansallismytologian alkulähteille. Taiteilija oli tehnyt häämatkansa Vienan Karjalaan pari vuotta ennen teoksensa valmistumista ja kuvasi teoksessaan vaimonsa Maryn ja tyttärensä Impi Marjatan. Munchin tummasävyisempi, erotiikan ja kuoleman säikeitä yhdistävä Madonna-maalaus puolestaan kytkeytyy pohjoismaisen mytologian sijasta eteläeurooppalaiseen madonnakuvastoon, symbolistiseen kirjallisuuteen ja darwinistiseen materialismiin. Charles Darwin (1809-1882) julkaisi pääteoksensa Lajien synty vuonna 1859, mutta Munch innostui evoluutioteoriasta erityisesti Ernst Haeckelin (1834-1919) monistisen ajattelun kautta. Vaikka madonnateema on eri aikakausina ja eri taidesuuntausten yhteydessä saanut moninaisia ilmenemismuotoja, muuntui madonnakuva radikaalisti maallisemmaksi juuri 1800-luvun lopun symbolismin yhteydessä, muun muassa Charles Baudelairen (1821-1867) lyriikassa ja Munchin taiteessa. Artikkelissa tarkastelen Gallénin ja Munchin madonna-aiheista avautuvia näkökulmia 1800-luvun lopun käsityksiin materiaalisuudesta.
...
Julkaisija
Agricola, Suomen historiaverkko; Historiallinen Yhdistys ry; Suomen Historiallinen Seura ry; Turun Historiallinen Yhdistys ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1458-1396Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.ennenjanyt.net/2017/12/maallistuneet-madonnat-ja-1800-luvun-lopun-kasityksia-materiaalisuudesta/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27780183
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alaston nainen kuvataiteessa : Démasquée - Axel Gallénin alastonmaalaus vuodelta 1888
Sipiläinen, Pia (2004) -
Suomalaisuuden ja toiseuden rajamailla : eksotisointi Gallen-Kallelan Museon Afrikka-kokoelman näyttelyhistoriassa
Turunen, Johanna; Viita-aho, Mari (Suomen historiallinen seura ry, 2020)Museoilla on ollut historiallisesti keskeinen rooli kansallisuuden ja kansallisen kuvaston tuottajina ja kulttuuriperinnön ylläpitäjinä. Osana kansallisen identiteetin rakentamisprojektia museot ovat osallistuneet myös ... -
”Intiaanipyttyjä, mokkasiineja oli ikkuna täys” : Akseli Gallen-Kallela Amerikan alkuperäiskansojen esineiden keräilijänä
Hämäläinen, Riku (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto, 2021)Tutkin artikkelissani Akseli Gallen-Kallelan Yhdysvaltain matkaa 1923–26 ja sillä kerättyjä intiaaniesineitä (museokokoelmissa 29 kappaletta). Keskeinen tutkimusongelma on, miten Gallen-Kallela hankki esineet ja mitkä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.